Witamina K – co powinniśmy o niej wiedzieć?

brussels-sprouts-865315_1280

Witamina K jest nam niezbędna dla zachowania dobrego stanu zdrowia. Charakterystyczny jest jednak fakt, że duża część naszego społeczeństwa nie jest świadoma sposobu działania tej witaminy na nasz organizm. Dzieje się tak między innymi dlatego, że niedobory witaminy K zdarzają się stosunkowo rzadko. Najczęściej dotyczą małych dzieci i starszych osób, choć w niektórych sytuacjach mogą stać się udziałem również i osób dorosłych.

Niezastąpiona witamina K – co warto o niej wiedzieć?

Kiedy mówimy o witaminie K, powinniśmy zdawać sobie sprawę, że występuje ona pod trzema postaciami. Znamy witaminy K1, K2 i K3. Witamina K1 znajduje się w produktach spożywczych, które znajdują się na naszych talerzach na co dzień, a w szczególności w zielonych warzywach. Witamina K2 jest obecna w drobnoustrojach, które żyją w naszych jelitach. Natomiast witamina K3, to syntetyczna odmiana witaminy K stworzona przez naukowców w celu uzupełnienia ewentualnych niedoborów w naszym organizmie. Do czego jest nam potrzebna witamina K? Podstawowym zadaniem witaminy K jest zapewnienie nam prawidłowego krzepnięcia krwi. Jest ona również odpowiedzialna za proces mineralizacji kości. Dzięki obecności witaminy K nasze kości lepiej przyswajają wapń, co w przypadku dzieci umożliwia prawidłowy rozwój, w przypadku osób dorosłych chroni przed osteoporozą.

Organizm każdego z nach charakteryzuje się różnym zapotrzebowaniem na witaminę K. W przypadku dorosłych kobiet jest to 55 µg, natomiast dorośli mężczyźni potrzebują dziennie 65 µg tej witaminy. Istotny jest problem niedoborów witaminy K u niemowląt. Dzieci po urodzeniu często cierpią na niedobory witaminy K. Jest to po części spowodowane faktem, że w ich organizmie nie ma jeszcze bakterii wytwarzających witaminę K2. Mleko matki nie jest w stanie pokryć zapotrzebowania dziecka na tę witaminę. Współcześnie wszystkim noworodkom po urodzeniu podaje się dawkę witaminy K. Jeżeli są karmione piersią, lekarze zalecają suplementację do trzeciego miesiąca życia. Natomiast w przypadku dzieci karmionych mieszankami dla niemowląt nie ma potrzeby dodatkowej suplementacji. Mleko dla niemowląt jest wzbogacone w witaminy i składniki mineralne, w tym również witaminę K.

baby-105063_1280

Nie tylko niemowlęta mogą być narażone na niedobory witaminy K. Dotykają one również ludzi z przewlekłymi chorobami wątroby, czy jelit. Niedobory mogą być również następstwem leczenia antybiotykowego – antybiotyki niszczą florę bakteryjną w naszym organizmie, w tym również drobnoustroje zawierające witaminę K.

pills-1190217_1280

W przyswajalności tej witaminy przeszkadzają również niektóre leki przeciwzakrzepowe lub zmniejszające poziom cholesterolu we krwi. Witamina K należy do witamin, które rozpuszczają się jedynie w tłuszczach. Jeżeli więc stosujemy dietę beztłuszczową możemy liczyć się z faktem, że nasz organizm nie będzie przyswajał tego składnika.

Witamina K – należy zachować umiar

Witamina K jest substancją, która musi być dostarczana naszemu organizmowi we właściwych dawkach. Zarówno niedobór, jak i nadmiar są bardzo szkodliwe dla naszego zdrowia. Niedobór witaminy K objawia się problemami z krzepliwością krwi. W skrajnych wypadkach może dochodzić do krwotoków zewnętrznych i wewnętrznych. Kiedy cierpimy na niedobór witaminy K, nasze rany goją się zdecydowanie dłużej. Jeżeli nam jej brakuje nawet niewielkie skaleczenie, czy zadrapanie urasta do rangi poważnego problemu.

Bleeding_finger

W przypadku chronicznych niedoborów pojawiają się problemy z układem kostnym. Brak witaminy K może grozić nawet osteoporozą – chorobą, która sprawia, że nasze kości stają się bardzo kruche i podatne na złamania. Powszechnie uważa się, że witamina ta chroni nas przed wieloma nowotworami, kiedy jej brakuje nasz organizm może być podatny na zmiany nowotworowe. Choć braki tej witaminy mogą mieć dla naszego organizmu poważne konsekwencje, powinniśmy zachować umiar w jej suplementacji. Jeżeli tylko możemy ograniczmy przyjmowanie witaminy K3. Postawmy na jej naturalną wersję – witaminę K1. Nadmiar tej witaminy może być równie szkodliwy jak niedobór. Kiedy dochodzi do przedawkowania jesteśmy narażeni na niedokrwistość, witamina K w nadmiarze powoduje rozpad krwinek czerwonych. Jeżeli przyjmiemy jej za dużo możemy odczuwać efekty uboczne w postaci uderzeń gorąca i nadmiernej potliwości. W przypadku niemowląt przedawkowanie może powodować żółtaczkę i uszkodzenie tkanki mózgowej.

Gdzie znaleźć witaminę K?

avocados-1041466_1280

W przypadku dorosłych osób najlepszym sposobem na dostarczenie organizmowi odpowiedniej dawki witaminy K jest zróżnicowana dieta. Niedobory wśród osób dorosłych zdarzają się stosunkowo rzadko, ponieważ wiele produktów, które spożywamy zawiera tę witaminę. W dużych ilościach jest ona obecna przede wszystkim w zielonych warzywach liściastych. Cennymi jej źródłami są brokuły, sałata, szpinak, jarmuż, czy choćby brukselka. Im więcej chlorofilu w tych warzywach, tym więcej także witaminy K. Znajdziemy ją również (choć nie w aż tak dużych ilościach) w takich produktach jak awokado, ziemniaki, jaja, jogurty, sery i wielu innych produktach spożywczych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *