Witamina C

lemons-1432439_1280

Witamina C lewoskrętna

Zdecydowana większość na pytanie „z czym kojarzy Ci się witamina C?” odpowiedziałaby, że korzystnie wpływa na naszą odporność. To prawda ale tylko jedno najlepiej rozreklamowane zastosowanie. Witamina C przeciwdziała sińcom i krwotokom, ma również wpływ na syntezę kolagenu (mówiąc prościej przyspiesza proces gojenia się ran), dodatkowo ułatwia przyswajanie żelaza, a także co najważniejsze jest świetnym przeciwutleniaczem (opóźnia procesy starzenia się, także skóry) itd. Ze spektakularnymi skutkami na witaminie C niektórzy lekarze jak dr med. Frederik Klenner zbudowali swoje skuteczne terapie.

Zainteresowani zdrowym żywieniem wiedzą, żywność żywności nie jest równa a witamina witaminie. Na rynku można znaleźć dwa rodzaje witaminy C: tę najpopularniejszą, promowaną w reklamach, w aptekach i produkowaną na gigantyczną skalę przez przemysł farmaceutyczny – prawoskrętną oraz tę o której większość ludzi słyszała ale nie koniecznie wie zbyt wiele i jeszcze mniej stosuje – lewoskrętną.

Skoro są dwie o która z nich jest „lepsza” i co dostajemy kupując jedną czy druga postać witaminy C?

3736371797_8b7aaa81a2_b

Zacznijmy od początku – witamina C to kwas L-askorbinowy, niezbędny do funkcjonowania organizmów żywych. Niestety my ludzie w przeciwieństwie do innych ssaków (z wyjątkiem świnek morskich i nietoperze ?!?) nie syntezujemy witaminy C i jedyny sposób na to, by znalazł się w organizmie jest dostarczenie go w pożywieniu. Właściwości kwasu L-askorbinowego znalazły zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz również w kosmetyce choć należy ona do witamin, które cechuje niewielka trwałość. Jest mało stabilna i niezwykle łatwo ulega rozkładowi pod wpływem temperatury czy światła.

OK, zatem która witamina jest TĄ witaminą C ?

Ten temat jest szeroko poruszany w czasopismach, periodykach, na forach … i budzi wiele kontrowersji ze względu na konflikt między tak szeroko spopularyzowaną przez koncerny farmaceutyczne i ich reklamy witaminą prawoskrętną a opiniami o jej nikłej skuteczności.
Na wstępie warto więc podkreślić, że prawoskrętny kwas askorbinowy nie koniecznie powinien być sprzedawany jako witamina przez duże C 🙂 . Pełną biologiczną aktywność witaminową wykazuje jedynie forma lewoskrętna a jej syntetyczna prawoskrętna odmiana już nie. Cząsteczki niektórych związków chemicznych posiadają swoje lustrzane odbicie i być może właśnie na podstawie tej informacji zaczęto komunikować, że podobnie jest w przypadku witaminy C. Wszystkie organizmy żywe, w tym człowiek, posiadają białka i aminokwasy w lewoskrętnej formie, dlatego formą witaminy C z którą mogą się one połączyć jest…. forma lewoskrętna.
Przemysł jednak wpadł na pomysł, by wyprodukować jej syntetyczną, tanią, prawoskrętną wersję, którą organizm przyswaja w niewielkim stopniu. Krytycy syntetycznej witaminy C skłaniają się do oceny jej wpływu na organizm na poziomie efektu placebo i sugestii wykreowanej prze media zwracając równocześnie uwagę na fakt, że kwas askorbinowy zakwasza organizm, a stosowanie go przez dłuższy czas może wywołać skutki uboczne.

1280px-Sample_of_ascorbic_acid
Co robić? Przede wszystkim należy szukać informacji. Budować własną świadomość i wiedzę. Nie dać się wciągnąć w owczy pęd reklamom i wielkiemu biznesowi gdyż biznes ten po prostu jest komercyjny i w pierwszej kolejności produkuje po to by generować zysk a w drugie by pomagać. Pomagać najlepiej nieprzerwanie .

Czym objawia się niedobór witaminy C?

Ze względu na fakt, że witamina ułatwia wchłanianie żelaza, jej brak może wywołać osłabienie naczyń włosowatych, a także wpłynąć na rozwój niedokrwistości. Typowymi objawami sugerującymi niedobór witaminy C jest ogólne osłabienie organizmu, który przez to szybko się męczy, brak apetytu czy bóle mięśni i stawów. Jeśli zauważyłeś u siebie tendencję do tworzenia się siniaków lub trudności w gojeniu się powstałych ran, objawy te również mogą świadczyć o niedoborze witaminy C. Niestety nie ma możliwości, by witamina wytworzyła się sama w organizmie człowieka, dlatego też musi ona zostać dostarczona wraz z pożywieniem. Zapotrzebowanie na nią zdecydowanie wzrasta u ludzi, którzy wykonują jakikolwiek wysiłek fizyczny, mieli grypę żołądkową, a także u kobiet w ciąży, ludzi z nadciśnieniem tętniczym i cukrzycą.

Na co wpływa witamina C?

Jedną z istotnych jej osiągnięć jest uszczelnienie naczyń krwionośnych, dzięki czemu nie tworzą się sińce, krwotoki, jak również krwawienia z dziąseł.

Na podstawie dotychczas przeprowadzonych badań zostało udowodnione, że kwas askorbinowy obniża ciśnienie tętnicze, więc jest doskonały w leczeniu nadciśnienia.

Dodatkowo widocznie zmniejsza powstałe zmiany miażdżycowe, a także podejrzewa się, że może on zmniejszyć ryzyko wystąpienia udaru mózgu.

Ze względu na fakt, że bierze udział w procesie powstawania kolagenu, który jest podstawowym składnikiem chrząstek stawowych, zdecydowanie zmniejsza ryzyko wystąpienia kontuzji, a także wpływa na sprawność stawów i umacnia kości.

Witamina C może być również niezbędna w walce z nowotworem. Jeśli zostanie podana pacjentowi w postaci dożylnej wraz z lekami przeciwnowotworowymi może przyspieszyć neutralizację komórek nowotworowych, a także złagodzić efekty uboczne terapii. Może także zmniejszyć ryzyko powstania przerzutów.

Lista jest długa i zacna. Zatem koniecznie zwracajmy uwagę na przyjmowanie jak najwięcej naturalnej witaminy C a w następnej kolejności jej suplementowanie.

W jakich produktach można znaleźć największe stężenie witaminy C?

rose-hip-546653_1280

Najwięcej witaminy C znajduje się w dzikiej róży, czarnej porzeczce oraz natce pietruszki, dlatego jeśli zmagasz się z niedoborem owej witaminy, powinieneś zadbać o to, by spożywać tych produktów jak najwięcej. Witamina ta cechuje się niewielką trwałością, gdyż jest wrażliwa na światło i temperaturę – ulega rozkładowi w czasie gotowania, pieczenia i smażenia. Dlatego zaleca się, by produkty, które są jej źródłem spożywać w postaci surowej. Do obierania warto używać przyrządów ze stali nierdzewnej, gdyż te wykonane z rdzewnego żeliwa jedynie przyspieszają rozkład witaminy. Wszystkie warzywa i owoce największą zawartość witaminy C mają zaraz po zbiorze, a podczas przechowywania jej ilość zmniejsza się, dlatego wszystkie naturalne produkty najlepiej spożywać wtedy, gdy są świeże. Dodatkowo najkorzystniej jest obierać owoce i warzywa tuż przed podaniem, dzięki czemu nasz posiłek będzie miał więcej wartości odżywczych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *