Witamina B2 – dlaczego musi znaleźć się w naszej diecie?

appetite-1239161_1280

Witamina B2, znana również jako ryboflawina jest składnikiem, którego nie może zabraknąć w naszej diecie. Jej niedobory szybko dadzą się nam we znaki – w przypadku braku ryboflawiny cierpi nasz wzrok, a także układ nerwowy. To jednak nie wszystko. Ryboflawina jest odpowiedzialna za szereg innych procesów w naszym organizmie, dlatego nie możemy dopuścić do powstania jej niedoborów. Trwały brak ryboflawiny w naszym organizmie może spowodować nieodwracalne zmiany.Ryboflawina – bezcenna dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu

Witamina B2 jest odpowiedzialna za szereg procesów w naszym organizmie. Dzięki niej możliwe jest tworzenie czerwonych płytek krwi, a także oddychanie międzykomórkowe. Obecność ryboflawiny w naszym organizmie jest niezbędna do prawidłowego przebiegu procesów wzrostu. Obok witaminy A jest ona niezbędnym elementem dla funkcjonowania naszego układu wzroku. Ryboflawina bierze udział w procesach przemiany materii, jest również jednym z ważniejszych czynników, które umożliwiają prawidłowe działanie naszego układu nerwowego. Witamina B2 odpowiada za dobry stan naszej śluzówki. Umożliwia sprawne funkcjonowanie naszego układu odpornościowego. Ryboflawina wpływa pozytywnie na nasz wygląd – jeżeli nasza dieta zapewnia nam odpowiednie dzienne porcje tej witaminy, nasza skóra, włosy i paznokcie są w bardzo dobrym stanie.

Jak łatwo się domyślić niedobory tej witaminy mają dla naszego organizmu bardzo poważne negatywne konsekwencje. Jednymi z bardziej dokuczliwych są problemy ze wzrokiem. Kiedy brakuje nam witaminy B2 zaczynamy mieć problemy z oczami. 7057556425_15783dea61_b Pogarsza się ostrość naszego widzenia, nasze oczy męczą się szybciej niż zazwyczaj. Często również cierpimy na światłowstręt i nadmierne łzawienie. Długotrwałe niedobory ryboflawiny mogą nawet skutkować uszkodzeniem gałek ocznych i rogówki. Niedobór witaminy B2 jest powszechnie występującym problemem w krajach rozwijających się. Jako, że bierze ona udział w procesach wzrostu, jej długotrwały niedobór może objawiać się zahamowaniem tych procesów. Brak ryboflawiny w organizmie skutkuje child-241749_1280zaburzeniami pracy naszego układu nerwowego – możemy mieć problemy z koncentracją, powszechne są zawroty głowy, zdarzają się również zaburzenia snu, zapalenie korzonków nerwowych, czy rwa kulszowa. Niedobór ryboflawiny daje się we znaki kobietom – mogą się u nich pojawić infekcje pochwy, objawiające się uporczywym swędzeniem. Jako, że ryboflawina ma wpływ na kondycję naszej skóry, włosów i paznokci, jej braki skutkują również negatywnymi objawami w tych kwestiach. Jeżeli w naszym organizmie brakuje witaminy B2 możemy zaobserwować zwiększone wypadanie włosów, łamliwość paznokci, a także infekcje skórne – zajady, pleśniawki, łuszczenie się i pękanie skóry. Powszechnymi objawami są łojotok, czy dokuczliwy trądzik.

maxresdefault

Witamina B2 w naszej diecie

Ryboflawinę możemy znaleźć zarówno w produktach pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. Jeżeli odżywiamy się racjonalnie, niedobory tego składnika nie powinny nas dotyczyć. Nie musimy się również obawiać o przedawkowanie. Nadmiar witaminy B2 jest wydalany z naszego organizmu wraz z moczem. Jedyną sytuacją, w której możliwe jest przedawkowanie ryboflawiny to podanie jej dożylnie. Zaspokojenie naszego dziennego zapotrzebowania na tę witaminę nie wydaje się trudne. Jeżeli jemy mięso, duże ilości ryboflawiny znajdziemy na przykład w cielęcinie, czy podrobach. Jeżeli preferujemy dietę bezmięsną, nic straconego. Duże ilości tego składnika znajdziemy w mleku i jego przetworach – szczególnie bogate w witaminę B2 są sery twarogowe. Jest ona obecna również w jajach, czy rybach. Przykładowo makrela wędzona zawiera niemal tyle samo ryboflawiny co produkty mięsne.

Maquereau_fumé_Luc_Viatour_edit

Także dobrze zbilansowana dieta wegańska może w pełni pokryć nasze zapotrzebowanie na ten składnik. Jeżeli nie spożywamy żadnych produktów odzwierzęcych, koniecznie wprowadźmy do naszego jadłospisu zielone warzywa, pieczywo pełnoziarniste, warzywa strączkowe, takie jak na przykład soja, groch, czy fasola. Źródłem ryboflawiny są orzechy włoskie, migdały na nawet grzyby.

appetite-1238251_1280

Warto wiedzieć, że pewna ilość witaminy B2 jest wytwarzana przez florę bakteryjną w naszym jelicie grubym. Jeżeli obawiamy się, czy gotowanie potraw może spowodować ubytki witaminy B2, możemy być spokojni. Jej cechą charakterystyczną jest duża odporność na działanie wysokich temperatur. Nasze dania możemy więc zarówno gotować, jak i smażyć, czy piec bez obaw o utratę witaminy B2. W tym miejscu należy jednak zachować zdrowy rozsądek – jeżeli przygotowujemy warzywa pamiętajmy, że wysokie temperatury mogą spowodować utratę innych cennych witamin. Pomimo, że ryboflawina jest odporna na działanie wysokich temperatur, promieniowanie UV prowadzi do jej degradacji. Przykładowo przechowywanie mleka w przezroczystych butelkach może w szybkim tempie doprowadzić do degradacji większości zawartej w nim ryboflawiny. Z tego powodu zaleca się przechowywanie produktów zawierających witaminę B2 z dala od promieni słonecznych.

pot-820012_1280

Naturalna spiżarnia sklep ze zdrową i ekologiczną żywnością nie tylko dla wegan i wegetarian.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *