Witamina B1 – dlaczego warto o niej pamiętać?

pistachio-1098173_1280

Witamina B1 występująca również pod nazwą tiamina jest znana przede wszystkim z dobroczynnego wpływu na nasz układ nerwowy. Niedobory tiaminy mają bardzo poważne negatywne konsekwencje dla naszego organizmu, powinniśmy więc dbać o jej regularne spożywanie. Sama witamina B1 jest nam znana od 1911 roku,7673976344_ce2db50316_b kiedy to po raz pierwszy została wyodrębniona z otrąb ryżowych przez Kazimierza Funka.

Witamina B1 – jakie funkcje pełni w naszym organizmie?

Tiamina jest jedną z witamin, które umożliwiają sprawne funkcjonowanie naszego układu nerwowego. Bierze również udział w przemianie węglowodanów. Witamina B1 odpowiada między innymi za prawidłową pracę naszych mięśni. Jest substancją, która wpływa na pracę naszego układu krążenia. Niedobory witaminy B1 zdarzają się stosunkowo rzadko. Dotyczą osób starszych, a także tych z nas, którzy narażeni są na chroniczny stres. W przypadku, kiedy nie zapewniamy naszemu organizmowi optymalnej dawki tiaminy, możemy liczyć się z bardzo przykrymi konsekwencjami. Warto równocześnie zaznaczyć, że bardzo trudno o przedawkowanie tej witaminy. Dzieje się tak dlatego, że nasz organizm nie przyswaja tej substancji w dawce większej niż 5 mg. Skutki przedawkowania można odczuć jedynie w przypadku podania tiaminy dożylnie.

Racjonalna dieta jest wystarczająca do pokrycia zapotrzebowania naszego organizmu na witaminę B1. Niedobory mogą wystąpić natomiast przy bardzo radykalnych kuracjach odchudzających. Problemem, który często prowadzi do niedoborów tiaminy w ludzkim organizmie jest nadmierne spożywanie alkoholu. Alkohol jest substancją, która rozkłada tiaminę. Osoby z chorobą alkoholową cierpią więc na szereg poważnych dolegliwości towarzyszących niedoborom witaminy B1. Warto zwrócić uwagę, że nie tylko alkohol może przyczynić się do niedoborów tiaminy.

crate-895939_1280

Powinniśmy uważać również w sytuacjach, kiedy spożywamy duże ilości kawy i herbaty

Przyjmowane w nadmiarze wypłukują witaminę B1 z naszego organizmu. Niedobory tiaminy mogą wystąpić w przypadku kiedy jesteśmy narażeni na bardzo silny i długotrwały stres. Uważajmy również jeżeli bardzo dużo się uczymy lub pracujemy umysłowo. Niekiedy na braki tiaminy skarżą się również osoby, które często podejmują się dużego wysiłku fizycznego.

study-921885_1280

Przyczynami niedoborów witaminy B1 mogą być również pewne dolegliwości zdrowotne – jedną z nich jest nadczynność tarczycy. Problemy mogą pojawić się również przy przyjmowaniu niektórych leków antykoncepcyjnych i antybiotyków, które mogą wypłukiwać tiaminę z naszego organizmu.

Tiamina – jakie są skutki jej niedoborów i nadmiaru

Niedobory witaminy B1 objawiają się między innymi problemami z funkcjonowaniem naszych mięśni. Kiedy brakuje nam witaminy B1 będziemy prawdopodobnie narzekać na skurcze i bóle mięśniowe. W skrajnych sytuacjach mogą pojawić się nawet różnego rodzaju niedowłady.

maxresdefault

Na niedobory tej witaminy często skarżą się osoby starsze. Jako, że tiamina jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania naszego układu nerwowego, jej niedobór będzie skutkował szeregiem przykrych konsekwencji również na tym gruncie. Kiedy w naszym organizmie brakuje witaminy B1 możemy zauważyć u siebie problemy z pamięcią i koncentracją. Zaczynamy zapominać sprawach, o których w normalnych warunkach nigdy byśmy nie zapomnieli. Ciężko się nam również skupić na jednej rzeczy przez dłuższą chwilę. Jeżeli nasz organizm przez dłuższy czas nie otrzymuje optymalnych dla nas dawek witaminy B1 możemy zacząć odczuwać chroniczne zmęczenie. Niezależnie od tego jak długo będziemy spać, zawsze będziemy czuli się senni i zmęczeni.

girl-1064659_960_720

Brak witaminy B1 w naszym organizmie to również problemy z układem krążenia. Osoby cierpiące na niedobór tiaminy skarżą się na takie dolegliwości jak opuchlizna rąk i nóg. W skrajnych przypadkach niedostarczanie naszemu organizmowi wystarczających ilości tiaminy może skutkować nawet chorobą beri beri, która upośledza nasz układ krążenia i prowadzi do poważnych zaburzeń pracy mięśni, a w końcu nawet do śmierci.

Nadmiar witaminy B1 zdarza się bardzo rzadko i praktycznie tylko w sytuacjach, kiedy jest ona podawana dożylnie. Skutki uboczne nadmiaru to między innymi nudności, duszność, drżenie mięśni, zawroty głowy, zaburzenia krążenie, a w skrajnych wypadkach nawet śmierć.

Witamina B1 – zapotrzebowanie i źródła w żywności

red-beans-587592_1280

W zależności od wieku i płci mamy różne zapotrzebowanie na witaminę B1. Dorosły mężczyzna potrzebuje średnio 1,3 mg tej witaminy. W przypadku kobiet może być to około 1,1 mg. U kobiet w ciąży zapotrzebowanie na tiaminę wynosi średnio 1,4 mg, natomiast u matek karmiących 1,5 mg. Witaminę B1 możemy znaleźć w wielu produktach żywnościowych. Racjonalna dieta w większości przypadków pokrywa nasze całkowite zapotrzebowanie na witaminę B1. Znajdziemy ją zarówno w produktach pochodzenia zwierzęcego, jak i roślinnego. Duże ilości tiaminy znajdziemy w mięsie i wędlinach, ale również w rybach, jak również w produktach zbożowych, roślinach strączkowych, owocach i warzywach. Zanim zdecydujemy się na suplementację tą witaminą sprawdźmy, czy nasza dieta jest dobrze zbilansowana.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *