Stewia, czyli zdrowsza siostra cukru

stevia-74187_1280

Praktycznie wszyscy zdajemy sobie sprawę z wysokiej szkodliwości cukru, mimo to tak wielu trudno jest zupełnie wyzbyć się go z diety. Alternatywą pomagającą zminimalizować spożycie cukru mogą być jego zdrowsze zamienniki. Jest ich kilka – ksylitol (artykuł na blogu), cukier kokosowy, syrop z agawy …. oraz Stewia zwana najsłodszym słodzikiem naturalnym. Pozyskuje się ją z amerykańskiej rośliny o tej samej nazwie. Stewia to roślina liściasta pochodząca z Ameryki Północnej i Południowej. Znajdziemy ją zarówno w Paragwaju, Meksyku, jak i Stanach Zjednoczonych. Cały jej rodzaj liczy przeszło dwieście gatunków, jednak do spożycia stosuje się tzw. stevię rebaudianę. Słodzik pozyskuje się z liści stewii, które są ponad dwieście razy słodsze od cukru buraczanego. Stewia nie zawiera kalorii, przez co doskonale nadaje się jako zamiennik innych słodkości. Łyżeczka tego specyfiku dorównuje intensywności szklance cukru. Roślina znajduje zastosowanie nie tylko w kuchni, bowiem używa się jej również do produkcji kosmetyków oraz nawozów sztucznych. W dodatku stewia jest używana w Ameryce Południowej jako naturalne lekarstwo.

Salon_de_l'agriculture_2011_-_Stevia_-_03
Stewię określa się również ziołem słodowym (miodowym). Słodki smak zapewniają tzw. glikozydy stewiolowe. Występują w liściach i łodygach stewii. Niezwykłe właściwości tej rośliny korzystnie wpływają na problemy z nadciśnieniem oraz cukrzycą. Słodzik jest doskonały dla diabetyków, gdyż nie podnosi poziomu cukru we krwi, nie zawiera kalorii i nie powoduje próchnicy. Wystarczy niewielka ilość stewii, by cieszyć się słodkim smakiem. Dzięki temu słodzik jest niezwykle wydajny. W 2011 roku Komisja Europejska uznała stewię za bezpieczną dla zdrowia, choć jeszcze rok wcześniej analizowano jej rakotwórcze działanie. Na szczęście stewia okazała się odpowiednia do spożycia i trafiła na europejskie rynki, stając się konkurencją dla producentów cukru.
Tradycyjny biały cukier buraczany jest mniej słodki i dużo bardziej kaloryczny niż stewia i naprawdę niezdrowy powodując odkładanie się tłuszczu w organizmie, prowadząc do takich schorzeń, jak cukrzyca, nadciśnienie, miażdżyca czy otyłość. Białego zabójcę spotkamy nie tylko w czystej postaci, np. w cukiernicy. Cukier wraz z jego wszystkimi negatywnymi właściwościami znajdziemy także w sokach, jogurtach, pieczywie, słodyczach, sosach (keczup, musztarda, majonez itp.) oraz innych produktach spożywczych. Dlatego stewia jest świetną alternatywą dla cukru białego. Dzięki niej ograniczymy kaloryczność potraw oraz zyskamy cenne substancje odżywcze, a przy tym zaspokoimy potrzebę na spożywanie słodkości. Słodzik w pełni pochodzi z roślin, a jego produkcja nie jest tak energochłonna i czasochłonna, jak produkcja cukru.

Feuille_de_stevia_en_poudre
Stewię dostaniemy w sklepach ze zdrową żywnością, sklepach internetowych (link do stewii) oraz w niektórych hipermarketach (zwłaszcza w działach z produktami ekologicznymi). Jej cena, porównaniu z wydajnością, nie jest wysoka. Do wyboru mamy pudrowy proszek, tabletki oraz płynną formę słodzika. Jeśli zależy nam na samodzielnym pozyskaniu słodkiego smaku, wystarczy kupić suszone liście stewii. Należy ugotować z nich wywar, lecz warto pamiętać, że już niewielka ilość jest niezwykle słodka.
Amatorzy uprawy roślin na pewno zechcą samodzielnie wyhodować stewię. Przez cały rok można sadzić ją w doniczkach i przetrzymywać w domu, natomiast w ogródku warto ją zasadzić dopiero w połowie wiosny, najlepiej w maju. Roślina zyskuje słodkiego smaku dopiero wczesną jesienią, dlatego jej zbiór powinien nastąpić pod koniec września lub na początku października.

Świeże liście rośliny w niewielkich ilościach można dodawać do sałatek i zup. Z kolei zasuszone i sproszkowane pędy posłużą do słodzenia herbaty, kawy czy soku. Stewię można stosować również w produkcji przetworów owocowych. Ze względu na właściwości słodzika, odradza się dodawanie go do ciast. Stewia szybko zmieni się w karmel, nie pozwoli wyrosnąć drożdżom i nie nada naszym wypiekom oczekiwanej kruchości.

Stevia_rebaudiana_leaves_dry

Na słodzik należy uważać i rozsądnie używać. Istnieje bowiem ryzyko przedawkowania stewii, choć żadne oficjalne badania nie potwierdziły jeszcze szkodliwości tej substancji. Pojawiło się jedynie kilka teorii, a naukowcy nadal analizują negatywny wpływ zbyt dużej ilości słodzika na zdrowie. Warto zaznaczyć, że mowa tu o nadużywaniu stewii, rozsądne gospodarowanie nią nie przynosi żadnych szkód dla organizmu eliminując szkodliwy cukier. Dodawanie kropelki bądź szczypty do napojów lub potraw sprawi, że będą one słodkie, a przy tym słodzik nie wpłynie negatywnie na zdrowie.

16078106430_f8916c2890_b

Jeśli zastanawiasz się, jak odżywiać się zdrowiej, jak zrzucić kilka zbędnych kilogramów, w pierwszej kolejności przeanalizuj swoje dzienne spożycie cukru. Nie tylko tego białego, dodawanego bezpośrednio do herbaty, kawy, wyrobów cukierniczych, lecz również słodzików sztucznych, znajdujących się w słodyczach, napojach, pieczywie. Niestety my, Europejczycy, zjadamy zbyt dużą ilość cukrów i jego pochodnych, stąd problemy zdrowotne. Warto więc postawić na bardziej wartościowy zamiennik, jakim jest stewia. Choć jej cena nie zawsze jest zachęcająca, należy pamiętać o wydajności i właściwościach słodzika. Dzięki niemu wspomożemy przemianę materii swojego organizmu, nie rezygnując przy tym ze słodkiego smaku.

Stewia , Ksylitol w ofercie naszego sklepu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *