Soczewica – cenna nie tylko dla wegan

chana-390530_1280

Soczewica jest rośliną, po którą sięgają najczęściej osoby będące na diecie roślinnej, szukające obfitego źródła białka. Jest ona niezwykle wartościowym składnikiem diety i powinna znaleźć swoje miejsce w menu nie tylko wegan i wegetarian. Soczewica występuje w kilku gatunkach, przez co zapewnia nam ciekawe walory smakowe i szerokie możliwości kulinarne.

Soczewica ważnym produktem dla osób na diecie roślinnej

144636082_1453e199fa_z

Soczewica bezspornie jest sposobem na wzbogacenie diety wegańskiej, a to za sprawą dużej ilości wysoko przyswajalnego roślinnego białka. Białko jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, jest budulcem naszych mięśni, dlatego nie możemy z niego zrezygnować. Niestety większość społeczeństwa dostarcza białko spożywając produkty pochodzenia zwierzęcego. Dla wegan , wegetarian ta droga zdobywanie białka jest z oczywistych względów nieakceptowalna. Wiele innych osób jest w trakcie zmian żywieniowych i poszukuje alternatywnych źródeł białka znacząco ograniczając w swojej diecie ilość spożywanego mięsa. Niezależnie jednak od naszych motywacji wszyscy musimy dostarczyć naszemu organizmowi tego składnika. Najczęściej wybieranymi źródłami są zazwyczaj soja i soczewica. 

chana-390704_1280

Przewagą soczewicy nad produktami pochodzenia zwierzęcego jest fakt, że jej spożywanie jest niemal całkowicie bezpieczne dla naszego organizmu. Soczewica oprócz białka oferuje nam szereg witamin i minerałów, które przynoszą wiele korzyści dla naszego zdrowia. Znajdziemy w niej witaminy z grupy B, wykazujące bezcenny wpływ na układ nerwowy człowieka, a zwłaszcza witaminę B12 i kwas foliowy, który jest niezbędny kobietom w ciąży, a także tym, które dopiero planują potomstwo. Kwas foliowy jest konieczny dla prawidłowego rozwój płodu. W soczewicy znajdziemy również wiele cennych minerałów (wapń, magnez, fosfor, sód, cynk, żelazo) z potasem na czele. Szacuje się, że ugotowana soczewica zawiera średnio 369 mg potasu w stu gramach. Potas reguluje gospodarkę wodną w naszym organizmie, wpływa na utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi, sprawia, że nasze nerki pracują prawidłowo. Potas jest również niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania naszego układu nerwowego. Jeżeli spożywamy go za mało możemy odczuwać między innymi dokuczliwe skurcze mięśni. Ze względu na obecność kwasu foliowego i żelaza soczewica jest polecana osobom zmagającym się z anemią. Wato wspomnieć także o obecności w soczewicy tanin – związków, które posiadają udowodnione działanie przeciwnowotworowe.

Soczewica produktem dietetycznym

Puy_lentils_wooden_bowl

Soczewica jest rośliną dietetyczną. W stu gramach zawiera niewiele ponad sto kalorii. Dla porównania sto gramów ryżu, czy kaszy jaglanej to wartości powyżej trzystu kalorii. Zawiera ona również sporo błonnika, co czyni ją szczególnie cenną dla osób dbających o szczupłą sylwetkę. Soczewica charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym, dlatego warto, żeby włączyły ją do swojej diety osoby chore na cukrzycę. Na bazie soczewicy jesteśmy w stanie przygotować wiele smacznych, dietetycznych, a zarówno bardzo odżywczych potraw.

4094610914_520da1e3d6

Wiele osób rezygnuje z soczewicy z banalnej przyczyny – nie potrafi jej odpowiednio przyrządzić. Na co dzień gotujemy potrawy, które znamy, i które jesteśmy w stanie przygotować bardzo szybko. Niechętnie sięgamy po nowości, nawet jeżeli zdajemy sobie sprawę, że mogą ona przynieść wiele korzyści naszemu zdrowiu. Warto poświęcić trochę czasu, żeby zapoznać się z gatunkami soczewicy, a także sposobami na jej przyrządzenie.

Na półkach sklepowych znajdziemy kilka gatunków soczewicy, co sprawia, że często wahamy się przed zakupem. Nie wiemy jaki produkt wybrać. Soczewica różni się w zależności od gatunku smakiem i właściwościami. W polskich sklepach możemy znaleźć soczewicę czerwoną, brązową, zieloną, żółtą, czarną, czy pomarańczową. W zależności od potraw jakie zamierzamy przygotować powinniśmy sięgnąć po inny gatunek soczewicy.

1280px-3_types_of_lentil

Soczewica czerwona, żółta i pomarańczowa są szczególnie polecane, kiedy zamierzamy przygotować zupę na bazie tej rośliny. Jej cechą charakterystyczną jest to, że łatwo rozpada się przy gotowaniu. Soczewica brązowa zachowuje swój kształt przy gotowaniu. Często jest bazą do przygotowywania wegańskich pasztetów. Warto spróbować wszystkich gatunków soczewicy i wybrać ten, który będzie nam najbardziej odpowiadał. Eksperymentowanie cieszy tym bardziej, że mamy świadomość spożywania żywności pozytywnie wpływającej na stan naszego zdrowia. Ważną kwestią jest również umiejętne gotowanie soczewicy. W zależności od gatunku proces obróbki termicznej trwa dłużej lub krócej. Duże znaczenie ma kwestia solenia soczewicy. Posolona smakuje zdecydowanie lepiej. Jeżeli jednak posolimy ją za wcześnie, doprowadzimy do strat cennego białka. Dlatego soli warto jest użyć na krótko przed zakończeniem gotowania. Ciekawą alternatywą dla tradycyjnego gotowania jest gotowanie soczewicy na parze.

Soczewica w naturalnej spiżarnii

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *