Złoto Inków czyli komosa ryżowa (Quinoa).

quinoa-1243591_1280

Quinoa, czyli komosa ryżowa nazywana również złotem Inków, to jedna z najstarszych i najbardziej wyjątkowych roślin uprawnych świata, która wywodzi się z Ameryki Południowej. Ma w swoim składzie wszystkie aminokwasy egzogenne czyli takie, których organizm ludzki nie jest w stanie sam wytworzyć i muszą być one pobierane z pożywienia.Komosa ryżowa zaliczana jest do grupy tzw. pseudozbóż, roślin wytwarzających nasiona bogate w skrobię, jednocześnie nie będąc zbożami. Zawiera dosyć wysoką, jak na produkt pochodzenia roślinnego, ilość białka, wapń, żelazo, fosfor, miedź oraz witaminy z grupy B. Ma w swoim składzie wszystkie aminokwasy egzogenne czyli takie, których organizm ludzki nie jest w stanie sam wytworzyć i muszą być one pobierane z pożywienia, dlatego też jest idealnym składnikiem nie tylko diety wegetariańskiej, wegańskiej oraz małych dzieci.

quinoa-497210_1280

Komosa ryżowa nie zawiera glutenu
Quinoa nie zawiera glutenu więc bez obaw może być spożywana przez osoby chorujące na celiakię czy z nietolerancją glutenu. Quinoa jest zaliczana do tzw. ‘superfoods’, czyli zdrowych i korzystnych dla organizmu produktów. Jest źródłem wartościowego białka, kwasów tłuszczowych, jak również bardzo wielu witamin i składników mineralnych. Na tle zbóż wyróżnia się zdecydowanie większą ilością białka, które jest podstawowym budulcem naszego organizmu. Posiada ono wszystkie niezbędne aminokwasy. Obecna w nim lizyna wspomaga budowę chrząstek, a jest ona bardzo rzadko spotykana w produktach roślinnych. Komosa ryżowa charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym IG 35 co oznacza, że nie podnosi natychmiastowo poziomu cukru we krwi, dlatego jest odpowiednia dla ludzi chorych na cukrzycę. Jest również idealna dla tych którzy się odchudzają, gdyż po zjedzeniu posiłku w którym komosa będzie składnikiem, poziom cukru we krwi nie wzrośnie, więc nie będą oni mieli ochoty na podjadanie między posiłkami. W ziarnach komosy znajdują się spore ilości węglowodanów i błonnika, który wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego, a także na obniżenie poziomu cholesterolu. Quinoa jest świetnym dodatkiem do dań dla dzieci, gdyż zawiera wiele cennych witamin i dzięki histydynie oraz argininie stymuluje hormon wzrostu. Od ziaren zbóż komosę odróżnia także większa zawartość tłuszczu, lecz są to nienasycone, wartościowe kwasy tłuszczowe. Zawiera ona również kwasy fenolowe, mające działanie antyoksydacyjne. Polifenole skutecznie zmniejszają ryzyko nowotworów, cukrzycy oraz chorób neurodegeneracyjnych. Następuje to na skutek ich wpływu na zmniejszenie stresu antyoksydacyjnego, czyli zbytniego działania wolnych rodników w organizmie.

Quinoa_cuit

Według Tradycyjnej Medycyny Chińskiej quinoa wzmacnia żołądek, śledzionę i trzustkę, dzięki czemu odżywia cały organizm. Jest idealna dla kobiet z trudnościami z zajściem w ciążę, dla sportowców, osób osłabionych chorobą czy długotrwałym leczeniem. Dzięki naturze termicznej komosy ryżowej jest ona ogrzewająca, więc idealnie nadaje się jako składnik jesiennych i zimowych posiłków, jest wspaniałym dodatkiem pożywnych zup, a także dodających energii śniadań.

Komosę ryżową można wykorzystać na bardzo wiele różnych sposobów. Do wyboru mamy trzy rodzaje ziaren – quinoa biała, czarna i czerwona. Odróżnia je od siebie smak i sposób zachowania podczas gotowania, jednak wszystkie ugotowane ziarenka posiadają małe, białe ogonki. Najdelikatniejsza jest biała odmiana, a czerwona i czarna posiada dosyć intensywny smak i po ugotowaniu pozostaje lekko chrupka. Komosa ryżowa biała podczas gotowania najbardziej pęcznieje, ale nie powiększa za bardzo swojej objętości. Przyjmuje formę gotową do spożycia, gdy ziarenka zrobią się przezroczyste i szkliste, a jej białe ogonki bardzo wyraźne. Czerwone i czarne ziarenka w ogóle nie pęcznieją, zachowują swoją twardość. Są odpowiednie do sałatek, zup i jogurtów.

Chenopodium_quinoa_in_Cachilaya,_Bolivia,_Lake_Titicaca

Komosa ryżowa może zapobiegać nowotworom.

Podczas prowadzonych badań zauważono, że wyciągi z jej nasion, kiełków i liści zauważalnie hamują rozprzestrzenianie komórek raka szczurzej prostaty, a także zmniejszają ich międzykomórkową komunikację za pomocą złącz szczelinowych. W kuchni komosa jest świetną alternatywą dla kasz i ryżu. Jest ogólnie dostępna w sklepach ze zdrową żywnością oraz w większości supermarketów. Jednak ze względu na dużo większą niż w zbożach zawartość tłuszczu ma ona krótszy niż większość kasz termin przydatności do spożycia. Najlepiej przechowywać ją w lodówce, wtedy wytrzyma od 3 do 6 miesięcy. Wprowadzenie komosy do codziennej diety przyczyni się do obniżenia poziomu cholesterolu, zmniejszenia ryzyka miażdżycy, a także innych chorób układu krążenia. Warto zwrócić uwagę na fakt, że quinoa zawiera więcej wapnia niż mleko i jest on łatwiej przyswajalny, dlatego jest idealna dla osób z nietolerancją laktozy. Komosa ryżowa to pożywienie odżywcze, które zdecydowanie dodaje witalności, zdrowia i urody.

Quinoa w sklepie internetowym naturalna spiżarnia 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *