Otyłość – Zły tryb życia czy efekt choroby?

appetite-1239200_1280

Chyba nikt z nas nie chciałby mieć nadprogramowych kilogramów. Stosujemy diety odchudzające, uprawiamy sport, przechodzimy na zdrowy tryb życia. Robimy wszystko, by zyskać bądź zachować szczupłą sylwetkę. Niestety nie każdemu się to udaje. Są osoby, które tyją nawet wbrew zasadom odpowiedniego odżywiania. Otyłość jest chorobą, a nie tylko efektem stylu życia.

Jeden na sześciu przedstawicieli cywilizacji zachodniej cierpi na otyłość, czyli blisko 250 milionów ludzi. Cześć na własne życzenie, z powodu braku ruchu i spożywania wysokokalorycznego pożywienia. Inni, choć stosują diety i uprawiają sport, nie mogą zbić wagi, a nawet zyskują kolejne kilogramy.

Time to start that diet
Time to start that diet

Otyłość jest to nadmierna ilość tkanki tłuszczowej w organizmie. W tym wypadku BMI (Body Mass Index) przekracza wartość 30, a w skrajnych wypadkach 40. Towarzyszy jej nadwaga, czyli zbyt wysoka masa ciała. Tkanka tłuszczowa przekracza 20% całkowitej masy organizmu i jest rozmieszczona w różnych miejscach, najczęściej na brzuchu (tzw. otyłość brzuszna). Dolegliwość zwiększa ryzyko zapadnięcia na takie schorzenia, jak: cukrzyca, bezdech senny, nowotwory, zapalenia stawów, problemy z układem krążenia. Poza tym utrudnia zajście w ciążę i jej utrzymanie, zmniejsza też jakość nasienia u mężczyzn. Dużą otyłość uznaje się za niepełnosprawność.
Ponadto otyłość niesie za sobą szereg konsekwencji psychospołecznych. Według lekarzy i psychologów, dolegliwość ta wpływa na niską samoocenę, problemy ze znalezieniem partnera lub satysfakcjonującej pracy. Osoby otyłe często zarabiają mniej, niż ich szczupli koledzy, są też postrzegane jako niekompetentne. Społeczeństwo nadal niewiele wie na temat tej choroby, dlatego osoby z nadprogramowymi kilogramami uznaje się leniwe, niekonsekwentne i winne stanowi, w jakim się znalazły. Nikt nie zadaje sobie trudu, by odpowiedzieć na pytanie, dlaczego tak się dzieje.

6218721443_a380c9dc34_b

Nie tylko jedzenie jest winne

Naukowcy od wielu lat zastanawiają się, co jest przyczyną otyłości. Według niektórych są to problemy psychologiczne, siedzący tryb życia, przejadanie się i mała ilość ruchu. Z kolei inni stawiają na hormony, a jeszcze następni za winowajców uznają sztuczne substancje dodawane do jedzenia. Prawda leży gdzieś pośrodku, gdyż każdy przypadek jest inny. Otyłość wywołują przeróżne czynniki, ale wielu specjalistów uważa, że niektórzy z nas odziedziczyli wraz z genami przodków większą skłonność do tycia niż inni. O ile na dietę i styl życia mamy jeszcze wpływ, o tyle na inne czynniki już nie. Osobom otyłym często trudno zmienić nawyki żywieniowe, głęboko zakorzenione w dzieciństwie, jednak ze wsparciem dietetyków, psychologów i grup terapeutycznych jest to możliwe. W ostateczności gdy umysł i ciało przegrywa z pomocą może przyjść także medycyna, która oferuje zabieg zmniejszenia żołądka.

Nadmierne przybieranie na wadze to również efekt problemów hormonalnych, takich jak niedoczynność tarczycy, niektórych chorób genetycznych lub przyjmowanych leków, chociażby antydepresyjnych, przeciwpadaczkowych albo insuliny. Jeśli sądzimy , że prowadzimy zdrowy styl życia, a mimo to tyjemy, warto zainteresować się tym, co dzieje się w naszym organizmie. Być może cierpimy na schorzenie, które uniemożliwi nam „samodzielne” schudnięcie.

Zadbaj o siebie zanim będzie za późno!

Jeśli borykamy się z otyłością, należy niezwłocznie zgłosić się do lekarza pierwszego kontaktu. Każde nadprogramowe kilogramy szkodzą zdrowiu i utrudniają uzyskanie właściwej wagi, a im ich więcej, tym gorzej. Lekarz zaleci odpowiednie badania, które pokażą, czy nie cierpimy na jakąś dolegliwość zdrowotną. Może też przepisać skierowanie do innych specjalistów, np. endokrynologa bądź kardiologa. Na tym etapie warto zrezygnować z białego pieczywa, słodyczy, fast foodów, słonych przekąsek, słodzonych soków owocowych i alkoholu.

hamburger-801942_1280

Możemy również udać się do dietetyka, który ułoży indywidualny jadłospis, dostosowany do naszych preferencji żywieniowych, trybu życia, stanu zdrowia i temperamentu. Warto również zacząć uprawiać sport, jednak na początku ćwiczenia nie powinny być zbyt trudne. Bieganie czy fitness nie są odpowiednie dla osób otyłych, gdyż obciążają stawy i prowadzą do ich zwyrodnień. Zaleca się, natomiast, spacery, nordic-walking, pływanie, spokojną jazdę na rowerze. Jeśli mamy problem z kompulsywnym objadaniem lub uzależnieniem od jedzenia, zgłośmy się do psychologa. Być może otyłość to konsekwencja zaburzeń osobistych, o których nie mieliśmy nawet pojęcia.

underwater-1150045_1280

Nadprogramowe kilogramy to nie tylko kwestia wyglądu i samopoczucia. Przede wszystkim jest to sprawa naszego zdrowia. Nie zwlekajmy więc z leczeniem i wprowadzeniem odpowiedniego stylu życia. Za kilka lat może być za późno i rozwiną się takie choroby, jak cukrzyca, nadciśnienie lub miażdżyca. Nie bagatelizujmy otyłości i nie traktujmy jedynie jako efektu przejadania. Wiosna sprzyja zmianom, zacznijmy więc od własnego zdrowia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *