Pestki moreli gorzkiej – broń w walce z nowotworem

pestki moreli gorzkiejPestki moreli gorzkiej – broń w walce z nowotworem?

Część 1. Ogólne informacje i właściwości

Żyjemy w świecie, w którym znaczna część społeczeństwa, gdy dopada ją ból, szuka ratunku sięgając po coraz nowsze opakowania leków. Środki farmaceutyczne pochłaniane są niczym cukierki, a ludzie wciąż nie zdają sobie sprawy jak wiele naturalnych środków leczniczych oferuje nam Matka Natura. A ta potrafi być zadziwiająca i zaskakująca. Dając nam chociażby ot, niepozorne pestki moreli gorzkiej, które wbrew pozorom wcale nie są takie niepozorne, albowiem jak wiele osób twierdzi, mogą być skutecznym orężem w walce z nowotworem. Czy rzeczywiście tak jest?

Pestki moreli gorzkiej, to bardzo rozległy temat, na którego zgłębienie trzeba poświęcić nieco czasu. Nic nie jest na pierwszy rzut oka oczywiste, a nadmiar informacji może przytłoczyć. Dlatego też, starając się wyczerpać temat i dostarczając jak najwięcej przydatnych informacji, postanowiliśmy podzielić nasz materiał na 2 osobne części. Pierwsza z nich opisuje ogólne właściwości samych pestek moreli, sposób spożycia oraz niezbędne kroki jakimi należy się kierować przy ich wyborze. Z kolei druga część została poświęcona kontrowersjom jakie wywołują gorzkie pestki moreli, tego czy są bezpieczne oraz jakie dawkowanie zostało przyjęte za nieszkodliwe (i czy w ogóle jakieś zostało przyjęte). Zapraszamy.

Ogólne właściwości
Pestki moreli, choć niepozorne, zapewniają szereg różnych właściwości. Zarówno gorzkie, jak i słodkie, to przede wszystkim bogactwo witamin A, C, E, B1, B6, B15 ­ witamina C i E to jedne z najpopularniejszych antyutleniaczy, które neutralizują wolne rodniki, natomiast witamina B15 odgrywa ważną rolę w przypadku niedokrwienia mięśnia sercowego. Pestki są bogatym źródłem minerałów ­ w tym dużych ilości magnezu. Zawierają także bardzo potrzebne naszemu organizmowi nienasycone kwasy tłuszczowe. Znajdziemy w nich również białko oraz błonnik, który reguluje przemianę materii i wspomaga odchudzanie. Oprócz tego pestki regulują ciśnienie krwi, polepszają prace systemu odpornościowego, działają przeciwprzeziębieniowo, łagodzą stany zapalne stawów oraz mają pozytywny wpływ na wygląd włosów i skóry. Są znane także zdziałania przeciwbólowego ze względu na zawarty w nich benzaldehyd oraz bakteriobójczego, dzięki znajdującemu się w nich kwasowi salicylowemu. Na koniec, przez wielu uważane są za skuteczną broń w walce z nowotworami, a to za sprawą amigdaliny – związkowi, który wykazuje zdolność niszczenia komórek rakowych (szerzej o amigdalinie w dalszej części tego artykułu).

O czym pamiętać wybierając pestki?
Aby pestki moreli gorzkiej mogły w pewni obdarzyć nas paletą swoich właściwości, konieczne jest spełnienie kilku warunków. Jeśli nie zwrócimy na nie uwagi, nici z drogocennych właściwości pestek.
Wybierając je musimy pamiętać, że:
1) Jeżeli zależy nam na antynowotworowym działaniu, pestki obowiązkowo muszą mieć charakterystyczny gorzki smak. Słodkie nie będą miały takiego działania.Pestki powinny pochodzić z pewnego źródła z upraw ekologicznych i posiadać odpowiedni certyfikat jakości, np. Ecocert.
2) Pestkami pochodzącymi z nieznanych źródeł można narobić sobie więcej szkody niż pożytku. Powinny być przechowywane w odpowiednich warunkach, najlepiej w opakowaniach chroniących przed utlenieniem i działaniem czynników zewnętrznych. 3) Nie należy poddawać ich obróbce termicznej czy jakiejkolwiek innej, a po prostu jeść w najczystszej postaci, „na surowo”. Dzięki temu będziemy mieć gwarancję, że zniszczymy wit. B17.

Jak spożywać?
Pestki moreli gorzkiej można spożywać na surowo, po prostu je rozgryzając. Jest to jednak nieco czaso­ i energochłonne, zwłaszcza dla starszych osób. Lepszym i prostszym sposobem przyjmowania pestek jest spożywanie ich w postaci sproszkowanej. Poleca się zmielenie ich, np. w młynku do kawy ­ dokładnie w taki sam sposób jak robimy to chociażby z siemieniem lnianym. Ułatwi to przyswajanie ich cennych właściwości. Otrzymany proszek może stanowić dodatek do sałatek, zup, codziennych potraw, koktajli, owsianek, śniadaniowej granoli, a nawet ciastek czy wypieków- które wystarczy posypać proszkiem. Można przyrządzić także swego rodzaju zawiesinę, czyli zmielone wcześniej pestki zalać niewielką ilością ciepłej wody (ważne by nie była wrząca!) i po prostu wypić. Gorzki smak nie wszystkim może jednak odpowiadać, dlatego wydaje się, że pierwsza opcja będzie bardziej przyjazna dla większości osób.

Cudowny związek amigdalina – występowanie
Wspomniana wcześniej amigdalina, nazywana też witaminą B17 lub letrilem, to organiczny związek chemiczny, który znajduje się w ponad tysiącu roślin, a zwłaszcza w pestkach i nasionach powszechnie występujących owoców takich jak morele, brzoskwinie, jabłka czy śliwki. Znajdziemy ją również w niektórych orzechach, np. gorzkich migdałach, nerkowca i makadamia, dziko rosnących jagodach – jeżynach, żurawinie, borówkach, czarnych porzeczkach, a także nasionach ­ lnu, sezamu, chia. Niemniej jednak, jej największe ilości są właśnie w jądrach pestki moreli, gorzkich migdałach i pestkach jabłek. Charakterystyczny gorzki smak i aromat pestek, to właśnie zasługa tego związku.

Zapraszam do drugiej części artykułu o pestkach moreli gorzkiej na naszym blogu – pestki moreli gorzkiej cz 2

Pestki moreli w sklepie internetowym naturalna spiżarnia 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *