Orzechy brazylijskie – mercedes wśród orzechów

1280px-Bertholletia_excelsa_seeds_closeup

Anglicy mają swoje przysłowie „one apple a day, keeps the doctor away”, co w wolnym tłumaczeniu oznacza, że zjedzenie jednego jabłka dziennie, pozwoli ochronić nas od wizyt u lekarza. Jabłko dobra rzecz, ale to nie jedyny pełny w wartości odżywcze produkt jaki znajdziemy chociażby pośród sklepowego asortymentu. Co byście powiedzieli na to, że zjedzenie tylko jednego orzecha brazylijskiego w ciągu dnia, spełni zapotrzebowanie naszego organizmu na selen w 100%? Niemożliwe? A jednak. Dlatego właśnie orzechom brazylijskim oraz ich zdrowotnym właściwościom przyjrzymy się dziś szerzej.

Pochodzenie orzechów brazylijskich

Author:Nando cunha
Author: Nando cunha

Orzechy brazylijskie to nasiona drzewa o wdzięcznej nazwie orzesznica wyniosła lub brazylijska. Jak można się domyślać, swoją nazwę biorą od miejsca ich głównego pochodzenia, czyli Brazylii. To właśnie tam, w wilgotnych dorzeczach Amazonii, występują ich największe, dziko rosnące skupiska. Spotkać je można także w tropikalnych lasach w Boliwii, Peru i Wenezueli.

Zła wiadomość jest taka, że populacja tych ogromnych (bo rosnących na wysokość nawet 50 metrów), wiecznie zielonych drzew nieustannie się zmniejsza, a podejmowane próby uprawy w innym niż naturalnym środowisku nie przynoszą zadowalających rezultatów. Długi czas rośnięcia oraz wzmożone zbiory owoców nie sprzyjają wzrostowi populacji, dlatego też nie powinna nikogo dziwić wysoka cena jaką musimy zapłacić za orzechy.

Wartości odżywcze orzechów brazylijskich

421px-Brazil_nut.Israel
Orzechy brazylijskie są swoistym mercedesem wśród orzechów i należą do najcenniejszych bakalii świata. Mimo wysokiej ceny, aby cieszyć się ze wszystkich dobroczynnych składników, wystarczy zjedzenie zaledwie kilku sztuk dziennie.
W 100 gramach orzechów mamy aż 656 kalorii. Jednak mimo wysokiej kaloryczności nie należy się ich obawiać. W 100 gramach tych pożywnych orzechów znajduje się 14 gramów białka zawierającego wszystkie niezbędne aminokwasy, 12 gramów węglowodanów oraz aż 66 gramów tłuszczy, co stanowi 102% ich dziennego zapotrzebowania (dla osoby na diecie obejmującej 2000 kalorii). Orzechy są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega 6, a co za tym idzie regulują poziom złego cholesterolu, zapobiegają miażdżycy oraz wzmacniające naczynia krwionośne. Oprócz tego zawierają kwasy organiczne, błonnik, dużą dawkę witaminy E mającej właściwości antyoksydacyjne, witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B6), a także niewielkie ilości witaminy C. Ale to nie wszystko, bo orzechy zaskakują także bogactwem minerałów. Znajdziemy w nich bardzo duże ilości magnezu (376mg), fosforu (725mg), wapnia (160mg), żelaza (2,4mg), potasu (659mg), cynku (4,1mg) i przede wszystkim selenu.

Rola selenu w ludzkim organizmie

brazil-nut-638972_1280
Zatrzymajmy się teraz przy selenie. Orzechy brazylijskie stanowią jego największe źródło pochodzenia roślinnego. 100 gramów orzechów brazylijskich dostarcza uwaga, 1917mcg selenu, a to stanowi 2739% dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek! Wow! Liczby naprawdę robią wrażenie. Rekomendowana dobowa dawka selenu wynosi 55-70 mikrogramów – czyli dokładnie tyle, ile zawarte jest w jednym orzechu.
Selen w ludzkim organizmie odpowiada za układ odpornościowy, szczególnie za jego wzmacnianie i stymulacje. Dzięki odpowiednio wysokiemu stężeniu możliwe jest wytwarzanie przeciwciał, które wspomagają walkę organizmu z bakteriami i wirusami. Ponadto selen:
– zapobiega stanom zapalnym w organizmie
– chroni serce i naczynia wieńcowe; przeciwdziała zawałom i miażdżycy
– pomaga w oczyszczaniu organizmu ze szkodliwych metali ciężkich i toksycznych związków, a także zapobiega ich nagromadzaniu się
– chroni przed chorobami tarczycy
– łagodzi objawy menopauzy
– wpływa na prawidłowy rozwój płodu, szczególnie jego układu nerwowego i odpornościowego
– zapobiega zaćmie i zwyrodnieniom plamki żółtej
– zwiększa libido
– działa synergicznie z witaminą E, co oznacza, że wspólnie osiągają lepsze efekty niż w pojedynkę; razem mają silne działanie antyoksydacyjne, opóźniają oznaki starzenia
– jest silnym przeciwutleniaczem, chroni organizm przed działaniem wolnych rodników; pośrednio wykazuje więc działanie przeciwnowotworowe

Dzienne spożycie orzechów brazylijskich

10371136254_738afe9f75_b
Orzechy brazylijskie to bez wątpienia jedne z najcenniejszych i najbardziej wartościowych orzechów, ale ze względu na duże skumulowanie substancji odżywczych, nie można przesadzać z ich spożyciem. W przeciwnym wypadku możemy się narazić na przykre i nikomu niepotrzebne działania uboczne (np. nudności, pogorszenie stanu cery, łamliwość paznokci. wypadanie włosów, nadmiar może być także toksyczny.)
Przyjmuje się, że spożycie zaledwie dwóch orzechów brazylijskich na dobę (jeden orzech średniej wielkości waży ok. 4 gramy) wystarcza, by w pełni cieszyć się z wartości odżywczych płynących z orzechów. To niesamowite! Zaledwie 2 orzechy dziennie i oddajemy naszemu organizmowi wielka przysługę!
Najprostszym sposobem ich spożywania jest po prostu zajadanie się nimi bezpośrednio z paczki. Świeże, na surowo – tak smakują najlepiej. Można też dodawać je np. do sałatki, musli, granoli, podawać z różnego rodzaju deserami. A w postaci posiekanej lub zmielonej mogą stanowić przepyszny dodatek do wypieków (Uwaga, selen obecny w orzechach przestaje być przyswajany przez nas organizm przy zetknięciu z węglowodanami, a zwłaszcza z cukrami prostymi!).

Nie ulega wątpliwości, że orzechami brazylijskimi warto się zajadać. Mają mnóstwo potrzebnych naszemu organizmowi witamin i minerałów. Jedynie dwa orzechy na dobę wystarczą, aby wspomóc układ odpornościowy i nerwowy organizmu, a także poprawić stan skóry, kości oraz zadbać o lepszą pracę serca i mięśni. Wiemy, że są one niezwykle smaczne i często bardzo trudno jest się powstrzymać od spałaszowania większej ilości naraz, ale z drugiej strony – czasem lepiej sięgnąć po kilka sztuk takich orzechów, niż stawiać na półce kolejny apteczny suplement diety. Jednak pamiętajcie, mimo wszystko z umiarem. 😉

Orzechy brazylijskie w naszym sklepie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *