Orkisz – średniowieczne zboże zdrowszą alternatywą pszenicy

Spelt
Author: da:User:Sten

Pszenica orkiszowa zyskuje coraz więcej zwolenników, szczególnie wśród amatorów zdrowego stylu życia. To niemodyfikowane zboże jest dużo bardziej wartościowe niż inne gatunki, a służyło już jako pokarm dla naszych przodków. Zawiera dużą ilość witamin i minerałów, a przy tym daje niepowtarzalny smak.

Author Richard James Clapham

Orkisz jest odmianą niemodyfikowanego zboża i starszym bratem pszenicy zwyczajnej. Historia jego uprawy sięga już czasów średniowiecza. Według legendy orkiszem zajadali się zawodnicy igrzysk, a także gladiatorzy. Ten stary gatunek zboża został zapomniany na wiele wieków i ponownie odkryty kilka lat temu. Obecnie uchodzi za produkt tradycyjny i ekologiczny, a przy tym niezwykle zdrowy.

Cenne wartości zamknięte w małych ziarenkach

cereals-1236202_1280

Zboże orkiszu zawiera o kilkanaście procent więcej białka, niż pszenica zwyczajna. Poza tym posiada witaminy z grupy A, B i E, cynk, miedź, selen, żelazo oraz łatwo przyswajalny gluten. Orkisz jest bogaty w dużą ilość błonnika pokarmowego, a także kwas linolenowy, zwany również kwasem omega. Poprawia nastrój, rozwesela, pomaga budować krew i mięśnie.
Zboże orkiszu jest szczególnie polecane osobom zmęczonym i chcącym zadbać o lepszą wydolność organizmu. Nie obciąża ciała tak bardzo, jak pszenica zwyczajna, gdyż obniża poziom cholesterolu we krwi, przyśpiesza przemianę materii i syci na długi czas. Orkisz jest korzystny także dla alergików, osób z chorobami krążenia oraz diabetyków. Jednak dawkę spożywanego orkiszu cukrzycy powinni ustalić z lekarzem. Ziarna rośliny zawierają rodanid, zwany naturalnym antybiotykiem. Występuje on w ślinie, krwi, mleku matki i odpowiada za ochronę przed infekcjami oraz wzmocnienie układu odpornościowego.

Skąd w orkiszu tak wiele wartości odżywczych? Tajemnica tkwi w tradycyjnej uprawie zboża. W porównaniu z pszenicą zwyczajną, orkisz jest oddzielany od łuski dopiero na etapie mielenia. Dzięki temu zachowuje cenne substancje i chroni ziarna przed przedostaniem się do nich toksyn, zanieczyszczeń z atmosfery oraz promieniowania radioaktywnego. Pszenica zwyczajna, pozbawiona łupiny już podczas zbiorów, nie chroni tak dobrze plonów przed szkodliwymi substancjami, stąd tak wiele zanieczyszczeń (także chemicznych) w jej składzie.

Kup orkisz, a głodny nie będziesz chodził

flour-759920_1280

Chleb, płatki, kasza, herbatniki, otręby, zarodki, makarony, zupy, kawa, syrop, napoje – to tylko niektóre artykuły powstałe z pszenicy orkiszowej, która podbija rynek zdrowego żywienia. Jak łatwo zauważyć, ziarno można stosować w codziennej diecie i do każdego posiłku. Na słodko i na słono. Gwarantuje to różnorodność, dzięki czemu nie będziemy się nudzić.
Zwykłą owsiankę można zastąpić płatkami orkiszowymi z dodatkiem owoców i nabiału. Jest to ciekawa alternatywa dla tradycyjnego śniadania. Na obiad sprawdzi się zupa z mąką orkiszową, penne orkiszowe z kurczakiem i warzywami, gulasz wieprzowy z kaszą orkiszową i surówką, bądź spaghetti orkiszowe. Do kawy (oczywiście orkiszowej!) świetnie pasują ciasteczka z mąki tego zboża, a dla łasuchów zaleca się spróbowanie orkiszu dmuchanego bądź zwykłego orkiszu do chrupania (bez dodatku cukru!). Gdy doskwiera pragnienie i zmęczenie, wypij szklankę napoju orkiszowego, w stu procentach roślinnego. A na kolację podaj naleśniki z mąki orkiszowej polane śmietaną lub syropem z tego ziarna. Niby tradycyjny jadłospis, ale wzbogacony cennymi właściwościami. Dzięki spożywaniu orkiszu szybko zyskasz lepsze samopoczucie, nie czując przy tym głodu.

Dobra jakość, dobra cena

Spelt_flour_01
Author: Basotxerri

Wysoka jakość i niezwykle wartości orkiszu idą w parze z jego ceną. Za kilogram mąki zapłacimy kilkanaście złotych, jednak jest to inwestycja w zdrowie, szczupłą sylwetkę i dobre samopoczucie. Produkty na bazie orkiszu dostaniemy w sklepach ze zdrową żywnością oraz, coraz częściej, w zwykłych marketach. Od pewnego czasu również piekarnie produkują pieczywo z mąki orkiszowej.
Warto się jednak pokusić o upieczenie własnego chleba, dzięki czemu będziemy mieli kontrolę nad jego jakością i składnikami. Przygotowanie produktu nie jest skomplikowane, wystarczy 800 g dobrej jakości mąki orkiszowej (najlepiej ekologicznej), 7 g suchych drożdży (jedna saszetka), dwie łyżeczki soli, kilka kropli oliwy z oliwek, odrobina miodu oraz 600 ml przegotowanej wody. Całość należy wymieszać, zaczynając od suchych składników, po czym dodać pozostałe. Ciasto pozostawić na godzinę do wyrośnięcia, a następnie piec przez 45 minut w temperaturze 200ºC. Do tego celu może posłużyć zwykła forma do ciast typu keksówka. Upieczony chleb można obsypać dowolnymi ziarnami, np. sezamem, słonecznikiem lub pestkami dyni. Smacznego!

Jeśli wahasz się, jakiej mąki używać, wybierz orkisz. Nasyci i doda cennych minerałów, a przy tym nie obciąży organizmu. Zaufaj diecie naszych przodków i zaczerpnij z natury to, co najlepsze. Tradycyjne produkty wracają do łask, gdyż sprawdziły się w jadłospisie kilku pokoleń. Zamiast mechanicznie oczyszczonej pszenicy zwyczajnej stosuj orkisz, najlepszą alternatywę dla artykułów z białej mąki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *