Nasiona chia – dlaczego powinniśmy włączyć je do codziennego menu?

4998594527_e8f6046f8c_b

Nasiona chia, znane również jako szałwia hiszpańska należą do grupy tak zwanej super żywności (super food) i cieszą się popularnością wszędzie tam, gdzie wzrasta świadomość społeczeństwa w zakresie zdrowego stylu żywienia. W Polsce pojawiły się stosunkowo niedawno, jednak szybko znalazły uznanie jako zamiennik tradycyjnie u nas stosowanego siemienia lnianego. Nasiona chia w kuchni cenione są za konsystencję i neutralny smak, który pozwala na skomponowanie z nich ciekawych dań i deserów.

Nasiona chia i ich prozdrowotne właściwości

maxresdefault

Szałwia hiszpańska jest rośliną uprawianą od wieków na terenie Ameryki Południowej. Była ona jednym z podstawowych pokarmów starożytnych Azteków. Współcześnie jest ceniona przede wszystkim przez wegan i wegetarian oraz osoby zmagające się z cukrzycą, nietolerancjami pokarmowymi i nadmiernym ciśnieniem. Szałwia hiszpańska to drobne, niepozorne ziarna, które po połączeniu z wodą potrafią zwiększyć swoją konsystencję nawet dziesięciokrotnie. Powstaje z nich kleik podobny do tego, który otrzymujemy z siemienia lnianego. Za sprawą swoich właściwości magazynujących wodę stają się świetną osłoną dla naszego układu pokarmowego. Są także doskonałym sposobem na nawodnienie organizmu.

Szałwia hiszpańska jest cennym źródłem białka, które niezbędne jest dla rozwoju i prawidłowego funkcjonowania naszych mięśni. Jeżeli dużo trenujemy, zależy nam na przyroście masy mięśniowej, zamiast popularnych odżywek białkowych przeznaczonych dla kulturystów, sięgnijmy po naturalne nasiona chia. W porównaniu z innymi białkami roślinnymi białko z chia jest świetnie przyswajalne a dodatkowo dostarczą naszemu organizmowi cennych witamin i minerałów. Kolejnym argumentem przemawiającym za nasionami szałwii hiszpańskiej jest duża zawartość cennego wapnia. Szacuje się, że w stu gramach tej rośliny jest go więcej niż w szklance mleka. Chia jest więc w stanie w powodzeniem zastąpić produkty pochodzenia zwierzęcego. Szałwia jest świetną propozycją zarówno dla dzieci cierpiących na nietolerancje pokarmowe związane ze spożywaniem mleka, jak i dla osób starszych, którym zależy na wzmocnieniu swoich kości. Regularnie spożywane nasiona chia są w stanie zmniejszyć ryzyko wystąpienia osteoporozy.

Szałwia hiszpańska sposobem na zgrabną sylwetkę

Nasiona chia znane są ze swoich właściwości magazynujących wodę. Powinni po nie sięgnąć nie tylko osoby, które dbają o zgrabną sylwetkę. Spożywane w umiarkowanych ilościach nasiona pęczniejąc w żołądku zapewniają nam uczucie sytości. W efekcie nie mamy ochoty na dodatkowe podjadanie. Ich właściwości nawadniające organizm sprawiają, że nie magazynuje on dodatkowych ilości wody, która sprawia, że mamy wrażenie „opuchnięcia ciała”, dodatkowo w przypadku kobiet powoduje powstanie słynnego cellulitu wodnego. Dobre nawodnienie organizmu sprawia, że nasza skóra jest jędrniejsza i elastyczniej o zdrowszym wyglądzie. Kolejnym powodem, dla którego osoby odchudzające się powinny sięgnąć po szałwię hiszpańską jest fakt, że posiada ona duże ilości błonnika, który ma zbawienny wpływ na nasz układ trawienny nie zapominając , że jest również niskokaloryczna. Warto nadmienić, że dobrej jakości nasiona chia są produktem odpowiednim dla osób na diecie bezglutenowej.

Chia w profilaktyce wielu schorzeń

chia-seed-699962_1280

 

Nasiona chia zawierają cenne dla naszego zdrowia kwasy omega-3. Sprawiają one, że w naszym organizmie wzrasta poziom dobrego cholesterolu, za ich sprawą obniża się również poziom trójglicerydów, co docenią osoby cierpiące na problemy krążenia, zagrożone ryzykiem zawału mięśnia sercowego. Szałwia hiszpańska obniża ciśnienie naszej krwi. Diabetycy docenią zapewne fakt, że spożywanie nasion chia pomaga w spowolnieniu przemiany węglowodanów w cukry. W efekcie glukoza jest dostarczana do naszej krwi stopniowo. Ze względu na obecność przeciwutleniaczy i kwasów omega-3 szałwia hiszpańska może być użyta w profilaktyce przeciwnowotworowej.

Nasiona chia na dobrą pamięć i lepszy humor

Jeżeli cierpimy na spadki nastroju, daje się nam we znaki jesienna szaruga, włączmy do swojej diety nasiona szałwii hiszpańskiej. Są one cennym źródłem witamin z grupy B, a także magnezu, potasu, żelaza i fosforu, które wykazują bardzo pozytywny wpływ na funkcjonowanie naszego układu nerwowego. Dobroczynny wpływ na nasz mózg posiadają również wspomniane wyżej kwasy omega-3. Jeżeli pracujemy umysłowo, mamy przed sobą okresy wzmożonego wysiłku spowodowanego nauką, również sięgnijmy po nasiona chia. Pomogą się nam one skoncentrować, poprawią naszą pamięć, dzięki czemu nasza praca będzie bardziej efektywna.

4999199198_b080bd0dec_b

Nasiona chia możemy spożywać w wielu formach. Ich ciekawa konsystencja i neutralny smak zostały docenione przez miłośników dobrej kuchni, którzy potrafią wyczarować z szałwii hiszpańskiej iście wykwintne dania.

Nasiona Chia w naszym sklepie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *