Miso – Japońska pasta długowieczności

gochujang-934742_1280

Japończycy uchodzą za najdłużej żyjących ludzi na świecie. Omijają ich choroby i inne przykre dolegliwości. Sekret tkwi w diecie, którą żywią się pokolenia. Ryby, warzywa, naturalne składniki – te produkty zawsze znajdziesz na talerzu Japończyka. A wśród nich miso – pasta, która pomaga zachować młodość.

Czy widziałeś kiedyś otyłych Japończyków (poza zawodnikami sumo :-))? Może nie na żywo, ale chociażby w mediach? Przedstawiciele tej narodowości prowadzą jedną z najzdrowszych diet na świcie. Jedzą, po prostu, wszystko to, co znajduje się wokół nich: ryż, ryby, warzywa, zupy, rośliny. W Japonii nie uświadczysz takich ilości pieczywa, słodyczy, mięsa czy produktów mącznych, jak u nas. Pomimo stresującego trybu życia (Japończycy pracują niemal dwukrotnie więcej, niż Europejczycy) udaje im się zachować zdrowie i dobre samopoczucie. Sekret tkwi w ich diecie.

sushi-933065_1280

Miso – zdrowa pasta do wszystkiego
Jeden z najbardziej popularnych składników japońskich dań to miso. Jest to pasta pozyskiwana ze sfermentowanej soi w połączeniu z drożdżami, przyprawami oraz ryżem lub jęczmieniem, dojrzewająca przez kilka miesięcy. Ma gęstą konsystencję i doskonale pasuje jako dodatek do zup, sosów, pikli, sałatek, warzyw bądź mięs. W zależności od dodatków, miso może mieć smak słony (najpopularniejszy), słodki, pikantny lub owocowy. Pasta jest bogata w białko, witaminy i inne wartości odżywcze, co czyni ją zdrowym i wartościowym dodatkiem do wszelkiego rodzaju potraw. Japończycy spożywają nieprzyzwoite ilości miso w różnych formach – aż kilkanaście łyżek dziennie! Do śniadania, obiadu i kolacji.

autumn-scent-farm-75576_1280
Miso można pozyskać na kilka sposobów, dzięki czemu pasta będzie miała odmienny smak. Rodzaj żółty składa się z ryżu, ma lekką formę i słodkawy smak, a używa się go głównie do sałatek. Barley miso jest już cięższe i pikantniejsze, pozyskiwane z jęczmienia i stosowane do zup. Pasta sojowa dojrzewa wyjątkowo długo i ma ciemny kolor, podobnie jak miso czerwone o rudawej barwie. Najpopularniejszy rodzaj to krótkodojrzewająca pasta biała, wyprodukowana z ryżu, jęczmienia i soi. Istnieje również mieszanka wszystkich typów miso, tzw. mixed, jednak jest ona wyjątkowo słona, toteż należy stosować jej niewielką ilość.

Zupa, hummus, sos i inne smakołyki z miso

miso-soup-749368_1280
Najpopularniejszą formą zastosowania pasty jest zupa miso, przygotowywana na jej bazie. Ilość zależy od indywidualnych potrzeb, zatem należy dodać tyle produktu, ile wymaga nasz smak. Pamiętajmy jednak, że miso jest zazwyczaj bardzo słone, więc nie powinno się stosować już soli kuchennej. Pastę wystarczy wrzucić do ugotowanej zupy jarzynowej i dokładnie wymieszać. Nie należy zabielać potrawy śmietaną ani mąką, wystarczy wlać odrobinę oleju rzepakowego bądź sezamowego.
Jeśli odpowiadają nam japońskie specjały, możemy pokusić się o przyrządzenie tradycyjnej zupy miso. Będziemy potrzebowali grzybów shiitake (mogą być inne dowolne, np. zwykłe pieczarki lub boczniaki), cebuli, serka sojowego tofu oraz glonów wakame albo glonów kombu. Wszystkie te składniki kupimy w sklepach ze zdrową żywnością. Grzyby, warzywa i glony gotujemy na wywar z dodatkiem przypraw, po czym wrzucamy pokrojone tofu. Całość doprawiamy oliwą oraz ulubionym rodzajem miso i gotowe!
Taka zupa jest źródłem witamin i cennych minerałów. Świetnie wpływa na układ trawienny i jest polecana w terapii chorób onkologicznych. Potrawy z miso pomagają zachować w normie funkcjonowanie układu krwionośnego i korzystnie oddziałują na odporność. Japończycy spożywają tę potrawę niemal codziennie, dzięki czemu cieszą się dobrym zdrowiem i długowiecznością.

Od niedawna coraz popularniejszy staje się hummus miso, czyli tradycyjna pasta arabska z ciecierzycy z dodatkiem japońskiego miso. Do jej przygotowania potrzeba namoczonej ciecierzycy, odrobiny tahini, czyli kremu sezamowego, jasnego miso, soku z cytryny, czosnku, oliwy i przypraw. Wszystkie produkty należy zblendować na gładką masę, po czym doprawić do smaku. Hummus można spożywać z pieczywem lub jako dodatek do świeżych warzyw.

Stosuj miso, będziesz żył wiecznie

ssam-jang-552495_1280
Miso można kupić w sklepach ze zdrową żywnością, w tym internetowych. Produktu nie dostaniemy raczej stacjonarnie w znanych sieciach handlowych. Cena pasty oscyluje w granicach kilkudziesięciu złotych za kilogram. Przed zakupem warto sprawdzić, jaki rodzaj nas interesuje oraz z jakiego państwa pochodzi produkt. Cena miso zależy od jego jakości, składu i typu. Pasta z Korei ma zazwyczaj niższą cenę, niż japoński oryginał. Warto również zwrócić uwagę na skład produktu, może się bowiem okazać, że zawiera sztuczne dodatki.
Weźmy przykład z długowiecznych Azjatów i skorzystajmy z ich sekretów młodości. Zmiana kilku nawyków w naszej diecie, sprawi, że poczujemy się lżejsi i zdrowsi. Dzięki miso uzyskamy nie tylko wyjątkowy, orientalny aromat potraw, lecz także cenne składniki odżywcze. Warto próbować nowych smaków, dań i dodatków jako alternatywy dla tradycyjnego schabowego czy pomidorowej. A nasz organizm na pewno odwdzięczy się lepszym samopoczuciem.

Miso w ofercie naszego sklepu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *