Magnez – wielka moc w małym pierwiastku

chard-882647_1280

Jednym z najcenniejszych minerałów dla człowieka jest magnez. Spełnia wiele funkcji, bez których niemożliwe jest działanie organizmu. Jego niedobór jest niebezpieczny dla zdrowia, choć wielu z nas nie zdaje sobie z tego sprawy. Dowiedz się, jak rozpoznać symptomy braku magnezu i skąd czerpać ten cenny pierwiastek.
Zmęczenie, osłabienie i drgawki często utożsamiamy z niedospaniem, stresem albo przepracowaniem. Nie zadajemy sobie trudu, by udać się do lekarza po fachową diagnozę. A przyczyną takiego stanu rzeczy może być niedobór ważnych składników mineralnych. Wśród nich, jako jeden z najważniejszych, znajduje się magnez. Ten mały pierwiastek pełni aż kilkadziesiąt istotnych funkcji w ciele człowieka!

Taki mały, a taki ważny

smile-191626_1280
Magnez spełnia ogromną rolę dla organizmu. Buduje kości i zęby, dzięki czemu zachorowanie na osteoporozę jest mniejsze. Pozytywnie działa na układ krwionośny i serce, przeciwdziałając nadciśnieniu, miażdżycy czy zawałowi serca. Dzięki niemu składniki, które trafiają do naszego ciała z pożywieniem (chociażby węglowodany, tłuszcze, białka) zostają rozłożone i zamienione w energię. Magnez wpływa również na układ nerwowy. Uspokaja, odpręża, poprawia pamięć oraz koncentrację, ułatwia myślenie.
Ponadto pierwiastek wspiera proces trawienia, buduje kości i tkanki, zapobiega powstawaniu kamieni nerkowych. Magnez chroni ciało przed przedostaniem się do niego szkodliwych substancji, czyli toksyn pochodzących z pożywienia (rtęć, kadm, ołów itp.). Reguluje funkcjonowanie tarczycy oraz napięcie mięśni, pomaga w kontuzjach i przewlekłym zmęczeniu. Działa również przeciwbólowo, łagodząc migreny, napięcie przedmiesiączkowe i bóle menstruacyjne.

515431587_1280x720

Niebezpieczny niedobór, niebezpieczny nadmiar
Prawdopodobnie nie raz doświadczyliśmy uczucia drgania mięśni lub powieki. Takie sytuacje to jeden z symptomów braku odpowiedniej ilości magnezu. Dzienne zapotrzebowanie dla dorosłego człowieka wynosi od 300 do 400 mg., ale jest ono wyższe dla pracowników fizycznych, kobiet ciężarnych, osób regularnie uprawiających sport, zestresowanych oraz pracujących umysłowo.

hqdefault
Niedobór magnezu niesie za sobą szereg objawów. Do najbardziej charakterystycznych zalicza się nadpobudliwość, drgania mięśni, skurcze łydek, mrowienie kończyn, wypadanie włosów oraz problemy ze snem. Niepokojące powinny być również takie symptomy, jak kłopoty z koncentracją, bóle głowy, kołatanie serca, rozdrażnienie i lęki. Według lekarzy i psychologów, nieodpowiednia ilość pierwiastka prowadzi również do… depresji.
Podobnie niebezpieczny, jak niedobór, jest nadmiar magnezu. Szczególnie ostrożne powinny być osoby starsze i cierpiące na schorzenia nerek, które spożywają pierwiastek w tabletkach. Objawami przedawkowania są: spowolnienie akcji serca, niewydolność oddechowa, niedociśnienie oraz osłabienie funkcji ruchowych. Jeśli zauważymy u siebie takie symptomy, należy niezwłocznie udać się do szpitala.

coffee-beans-691761_1280
Pierwiastek najlepiej przyswajać z pożywieniem. Niestety nieodpowiedni styl życia oraz nałogi sprawiają, że magnez szybko się „wypłukuje”. Spożywanie alkoholu, picie kawy, palenie papierosów, stosowanie antykoncepcji hormonalnej czy przewlekły stres negatywnie wpływają na poziom pierwiastka we krwi. Winne są również niektóre tłuszcze oraz niewydolność nerek.

Najlepszy magnez pochodzi z natury

chocolate-183543_1280
Warto wzbogacić swoją dietę o substancje zawierające magnez. Są to, m.in., kakao, gorzka czekolada, kasze (głównie gryczana), płatki owsiane, orzechy, suszone owoce, pełnoziarniste mąki, rośliny strączkowe (przede wszystkim groch), szpinak, ryby (dorsz, makrela). Warto jednak pamiętać, że organizm przyswaja z pożywienia jedynie ok. 30-40% pierwiastka. Spożywanie dużych ilości herbaty, kawy, wapnia i fosforu ogranicza wchłanianie magnezu. Wsparciem mogą okazać się laktoza i białko.
Jeśli mamy większe zapotrzebowanie na ten cenny pierwiastek, warto rozważyć przyjmowanie specjalnych tabletek. Przed ich zakupem należy dokładnie zapoznać się z opisem bądź skonsultować się z lekarzem albo farmaceutą. Szczególnie dotyczy to kobiet ciężarnych, osób przewlekle chorych, dzieci oraz seniorów. Istnieje bowiem ryzyko, że niektóre produkty będą dla nas nieodpowiednie, a nawet mogą zaszkodzić. Producenci próbują zachęcić nas do zakupu ich wyrobu, proponując różnorodne rodzaje tabletek: dla kobiet, mężczyzn, dzieci, sportowców, zestresowanych itp. Najważniejsza jednak jest forma występowania pierwiastka (najlepsze są: cytrynian, mleczan, glicynia, chlorek) oraz obecność witaminy B6, ułatwiającej przyswajanie magnezu.

Pierwiastki są niezwykle istotne i niezbędne dla naszego funkcjonowania. Nie możemy więc zaniedbać ich przyjmowania. Zarówno niedobór, jak i nadmiar, szkodzą, zatem zachowajmy umiar. Nie lekceważmy permanentnego osłabienia, ale nie traktujmy też każdego zmęczenia, jako braków poziomu magnezu. W razie wątpliwości udajmy się do lekarza oraz zbadajmy krew. Odpowiednia dieta, odpoczynek, sen i ruch są kluczem do zdrowia i pozyskania cennych pierwiastków.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *