Kasza jaglana zdrowa, tania i… mało znana

152606315_385428b697_z

To, że dobrze skomponowana dieta może mieć potężne właściwości lecznicze wiadomo nie od dziś. Zdajemy sobie sprawę, że jakość spożywanych przez nas posiłków ma wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie, jednak rzadko wykorzystujemy tę wiedzę w praktyce. Naszym menu rządzą przyzwyczajenia, dlatego tak często wybieramy produkty o średnich wartościach odżywczych, zamiast sięgnąć po prawdziwy skarb znany już naszym praprzodkom – kaszę jaglaną.

Kasza jaglana jedną z najzdrowszych kasz

pearl-millet-204091_960_720

Proso było spożywane na naszych ziemiach na długo przed pojawieniem się polskiej państwowości. Prawdopodobnie przybyło ono do Europy z Chin, gdzie było jednym z najbardziej cenionych zbóż. Prasłowianie doceniali jego odżywcze i prozdrowotne właściwości. Jagły były podstawowym składnikiem diety plemion zamieszkujących tereny współczesnej Polski. Ich sława sięgała jednak znacznie dalej. Współcześnie jaglanka jest kaszą zapomnianą. W naszym kraju jej produkcja wynosi niewielki ułamek produkcji pszenicy. Jest to niezrozumiałe, zwłaszcza, że jagły przewyższają swoimi odżywczymi i prozdrowotnymi właściwościami większość zbóż. Na naszych stołach obecnie najczęściej pojawiają się chleb i ziemniaki, często stawiamy również na rozmaite gatunki ryżu. Warto przełamać utarte schematy i przynajmniej kilka dni w tygodniu zaserwować naszej rodzinie kaszę jaglaną – która swoją drogą oferuje nam szerokie możliwości kulinarne.

4107966136_c5258f6cc2_b

Za kaszą wytwarzaną z prosa przemawia wiele argumentów. Jednym z nich jest fakt, że zboże to jest pozbawione glutenu. Jeżeli mamy w domu alergików, osoby cierpiące na nietolerancje pokarmowe, powinniśmy wkomponować kaszę jaglaną w naszą codzienną dietę. Jagły to świetna propozycja nie tylko dla tych, którzy cierpią na nietolerancję glutenu i nie mogą spożywać innych zbóż. Jeżeli cierpimy na katar i mokry kaszel, niezależnie, czy spowodowane są one alergiami, czy przeziębieniem dania na bazie kaszy jaglanej pomogą nam zwalczyć te dolegliwości. Proso posiada właściwości rozgrzewające i osuszające śluzówkę, dzięki czemu ułatwiają nam oddychanie. Kasza jaglana powinna znaleźć miejsce na naszych stołach o każdej porze roku, jednak szczególnie pomocna jest w okresach zwiększonej zachorowalności, czy miesiącach, kiedy alergie najbardziej nam doskwierają.

Jagły podstawą zdrowego stylu odżywiania

3757179849_e34b00529f_b

Często sięgamy po drogą zagraniczną zdrową żywność, nie doceniając skarbów jakie sami posiadamy. Kasza jaglana jest w naszym kraju ogólnie dostępna, jej ceny są również bardzo przystępne. Za to jej prozdrowotne właściwości mogą wprawić w podziw. Kasza jaglana zawiera witaminy z grupy B, kwas foliowy, a także związki mineralne takie jak magnez, miedź, mangan, żelazo, fosfor, cynk, potas, czy selen. Jest więc bardzo istotna w diecie osób szczególnie narażonych na stres. Magnez, witaminy z grupy B i obecna w jagłach lecytyna koją nasze nerwy i poprawiają samopoczucie. Jeżeli jesteśmy w trakcie sesji i przygotowujemy się do ważnego egzaminu, zamiast popularnych suplementów diety powinniśmy włączyć do naszego jadłospisu kaszę jaglaną. Dzięki niej opanujemy stres, a dodatkowo łatwiej będzie się nam skoncentrować i zapamiętać przyswajany materiał. Zawartość żelaza sprawia, że jagły powinny być spożywane przez osoby zmagające się z anemią. Posiłek na bazie kaszy jaglanej jest również świetną propozycją dla kobiet w okresie menstruacji.

Kasza jaglana powinna znaleźć się na talerzach wszystkich tych, którzy dbają o urodę. Proso zawiera duże ilości krzemionki, która wykazuje dobroczynny wpływ na stan naszej cery, a także włosów i paznokci. Przygotowywanie posiłków na bazie kaszy jaglanej może być naturalną alternatywą dla popularnych kuracji przy użyciu suplementów diety. Wspomniana krzemionka wykazuje dobroczynny wpływ także na stan naszych kości, co sprawia, że powinny się nią zainteresować również osoby starsze. Inną ciekawą właściwością prosa jest duża zawartość białka, co sprawia, że jest ono niezbędnym składnikiem dobrze zbilansowanej diety.

Kasza jaglana a równowaga kwasowo-zasadowa w naszym organizmie

8313419921_1dd99e3eca_b

Kasza jaglana jest zasadotwórcza. I jest to jedną z bardziej cenionych jej właściwości. Dieta statystycznego Polaka zaburza równowagę kwasowo-zasadową organizmu – spożywamy zbyt wiele produktów, które zakwaszają nasz organizm. Natomiast długotrwałe zakwaszenie może mieć bardzo dotkliwe następstwa – od ciężkich dolegliwości trawiennych po choroby nowotworowe wyłącznie. Jagły są podstawą diety zasadowej. Jeżeli czujemy się senni, nie mamy energii, chociaż śpimy dłużej niż osiem godzin, często skarżymy się na zgagę i problemy z trawieniem, być może winę za ten stan rzeczy ponosi zakwaszenie naszego organizmu. Ratunkiem dla nas może się okazać wprowadzenie do naszego jadłospisu większej ilości produktów o właściwościach zasadotwórczych, z kaszą jaglaną na czele. W krótkim czasie powinniśmy zaobserwować poprawę. Kasza jaglana jest bardzo odżywcza – w 100 g zawiera średnio 350 kalorii, jest bogata w białko, węglowodany i tłuszcze. Daje nam duże możliwości przygotowania – ze względu na swój neutralny smak świetnie sprawdzi się w daniach słonych, ostrych, czy nawet na słodko.

Kasza jaglana w naszym sklepie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *