Inulina – same zalety, wad praktycznie brak

chicory-408534_1280

Pewnie widziałaś/eś ją na opakowaniach różnych produktów. Prawie na pewno ją jadłaś/eś, pewnie słyszałaś/eś, że jest słodka ale nie tuczy. Zatem co, do diabła,  to jest inulina oraz jak jest zrobiona i z czego?

Czym dokładnie jest inulina?inulina
Nie można mylić inuliny z podobnie brzmiącym hormonem insuliną, która reguluje stężenie glukozy we krwi.
Inulina jest polisacharydem, to rodzaj węglowodanu, którego nie umiemy strawić. Dzięki temu fermentuje on w jelicie grubym, gdzie stanowi doskonałą pożywkę dla pożytecznych bakterii pozwalając im mnożyć się tworząc zdrowy wewnątrz jelitowy ekosystem. Te bakterie rozkładają inulinę na przyjazne gazy, które czasami stają się „wiatrami”. Jednym słowem, inulina jest naturalnym probiotykiem.

Czemu jest używana?

Inulina ma szerokie zastosowanie przemyśle spożywczym. Choć sama nie ma smaku wzmacnia smak potraw których jest częścią. Działa zatem jak glutaminian sodu będąc sama wolna od jego oczywistych wad. Konserwuje powodując zachowani dłużej świeżości przez produkty do których jest dodawana. Zastępuje poniekąd cukier ze względu na odczucie słodkości jakie pozostawia. Jest również zdrowym substytutem mąki zagęszczając i żelując potrawy.
Inulina na szerokie spektrum korzystnego wpływu na nasz organizm. Reguluje pracę jelit (zapobiega zaparciom), wzmacnia odporność odżywiając pożyteczne bakterie i tworząc niepożądane środowisko dla złych szczepów bakterii. Obniża tzw zły (LDL) cholesterol we krwi wzmacniając poziom dobrego (HDL). Wzmaga przyswajalność wapnia wzmacniając kości i zmniejszając ryzyko osteoporozy.

Skąd to cudo pochodzi?

Witlof_en_wortel
W przyrodzie w dużym stężeniu występuje w korzeniach cykorii (dla której zastępuje skrobię.) skąd jest pozyskiwana przemysłowo. Jej mniejsze ilości zawarte są w karczochach, cebuli, czosnku, życie, pszenicy, szparagach i bananach.

Zastosowania w kuchni
Można ją dodawać do chleba, ciast i innych wypieków (np. mieszając z mąką). Jest też dobrym dodatkiem do mleka sojowego i podobnych napojów. Można ją oczywiście spożywać bezpośrednio, lecz w niewielkich ilościach, gdyż w zbyt dużych może powodować przeczyszczenie. Jako zagęstnik do sosów lub stabilizator emulsji spisuje się wyśmienicie. Wzmagając uczucie sytości, zmniejszając apetyt i wspierając osoby na diecie. Ma niższy indeks glikemiczny niż cukier i mąka więc jest wskazana dla chorych na cukrzycę.

Podsumowując, gorąco polecam stosowanie inuliny podczas przygotowywania posiłków z domowych pieleszach. Jest w 100% naturalna, genialnie działa na jelita, czego jednym ze skutków jest lepsze wchłanianie minerałów. Sprawdza się w wypiekach.

Czysta inulina dostępna jest w naszym sklepie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *