Hummus – zdrowy przysmak z Bliskiego Wschodu

hummus-1057998_1280

Hummus to potrawa niezwykle popularna w krajach Bliskiego Wschodu. Za kraj jego pochodzenia uważa się Liban. Hummus jest pastą, której głównym składnikiem jest ciecierzyca, a także tahini, czyli pasta przygotowana z nasion sezamu. Charakterystyczne dla tej potrawy są również oliwa z oliwek, sok z cytryny, czy czosnek. Hummus jest ceniony za swoje walory smakowe, jednak nie sposób przejść obojętnie obok jego cennych właściwości zdrowotnych.

Hummus – zdrowa przekąska nie tylko dla wegan

Pasta z ciecierzycy i tahini z krajów bliskowschodnich szybko trafiała na talerze wegan i wegetarian z różnych stron świata. I nie bez przyczyny. Osoby, które rezygnują z mięsa i innych produktów pochodzenia zwierzęcego potrzebują alternatywnego źródła białka. Tu hummus sprawdza się znakomicie – zarówno ciecierzyca jak i tahini zawierają bardzo pokaźne ilości białka. Należy jednak zaznaczyć, że zarówno białko pochodzące z soczewicy, jak i z sezamu nie jest całkowicie pełnowartościowe. Samo w sobie nie zastąpi nam białka pochodzącego od zwierząt. Żeby w pełni cieszyć się jego właściwościami należy spożywać hummus z innymi produktami pochodzenia roślinnego, takimi jak na przykład kasza, czy pieczywo. Jeżeli chcemy zjeść bardzo odżywczy i pełnowartościowy posiłek wystarczy przygotować kanapki z hummusem. Również osoby, które na co dzień spożywają mięso 🙁  powinny pomyśleć o włączeniu pasty z ciecierzycy i tahini do swojego jadłospisu. Współczesna dietetyka zaleca bowiem spożywanie większej ilości produktów białkowych zarówno pochodzenia roślinnego.

chickpea-390706_1280
Hummus
jest dobrą alternatywą dla produktów zwierzęcych również ze względu na bogactwo innych cennych witamin i minerałów. Ciecierzyca znana jest przede wszystkim z zawartości pokaźnych ilości niezbędnego dla naszego zdrowia potasu i cennego zwłaszcza dla kobiet kwasu foliowego. Sezam, który wchodzi w skład tahini jest prawdziwą skarbnicą wapnia. Ponadto w hummusie znajdziemy wszystkie niezbędne nam witaminy z grupy B, witaminy A, C, D, E i K. Hummus jest naturalnym źródłem minerałów – oprócz wapnia i potasu zawiera także magnez, selen, żelazo, miedź, fosfor, sód i cynk. Hummus to duża ilość cennego dla naszego układu trawiennego błonnika. Znajdziemy w nim także zdrowe tłuszcze – nasycone, wielonienasycone i jednonienasycone.

Kto powinien włączyć hummus do swojej diety?

hummus-1058001_1280

Hummus zawiera szereg cennych substancji odżywczych, które nie pozostają bez wpływu na nasze zdrowie. Po przysmak kuchni bliskowschodniej powinni sięgnąć wszyscy, którzy zmagają się z takimi problemami jak nadciśnienie, czy zbyt wysoki poziom cholesterolu. Hummus jest idealnym produktem dla osób mających kłopoty chorobami układu krążenia. Duża ilość potasu, który znajduje się w hummusie za sprawą ciecierzycy, pomaga skutecznie obniżyć nasze ciśnienie, przyczynia się również do udrożnienia naczyń krwionośnych. Potrawa ta charakteryzuje się niskim indeksem glikemicznym, co sprawia, że jest idealna dla diabetyków. Ze względu na dużą ilość wapnia, cynku i fosforu po hummus powinni sięgnąć wszyscy ci, którzy zagrożeni są osteoporozą. Jest on doskonałą przekąską zarówno dla osób starszych, jak i dla dzieci, zwłaszcza jeżeli mają one problemy ze spożywaniem produktów mlecznych. Sezam, który jest istotnym składnikiem hummusu stanowi źródło miedzi, która przyczynia się do zminimalizowania dolegliwości związanymi z reumatoidalnym zapaleniem stawów.

chickpea-316593_1280

Pasta z ciecierzycy i tahini zawiera duże ilości witamin z grupy B, co w połączeniu z magnezem, potasem i zdrowymi tłuszczami doskonale wpływa na pracę naszego układu nerwowego. Dodatkowym atutem jeżeli chodzi o wspomaganie naszego układu nerwowego jest zawarty w sezamie tryptofan – aminokwas, który bierze udział w produkcji serotoniny. Jeżeli więc ciężko pracujemy, zmagamy się z wieloma stresującymi sytuacjami, mamy przez sobą ważne egzaminy powinniśmy pomyśleć o włączeniu hummusu do naszej codziennej diety. Jak wspomnieliśmy na początku hummus jest często obecny w kuchni wegańskiej i wegetariańskiej. Dzięki obecności białka, wapnia, potasu i wielu innych cennych substancji odżywczych jest on w stanie sprawić, że dieta roślinna będzie w pełni wartościowa. Warto wspomnieć, że hummus to nie tylko ciecierzyca i tahini. Do jego przygotowania wykorzystuje się również oliwy z oliwek, która jest źródłem między innymi jednonienasyconego kwasu oleinowego, soku z cytryny, czy czosnku słynnego ze swoich właściwości antybakteryjnych i przeciwzapalnych.

Jak przygotować hummus?

chickpeas-1218368_1280

Obecnie hummus możemy kupić w wielu sklepach. Warto jest zwracać uwagę na jego skład i wybierać tylko te produkty, które nie zawierają szkodliwych substancji konserwujących i wzmacniaczy smaku. Hummus możemy przygotować również samodzielnie, musimy jednak dysponować blenderem. Do wykonania sławnej bliskowschodniej potrawy potrzebna nam będzie ugotowana ciecierzyca, tahini, czyli pasta z podprażonych i zmielonych ziaren sezamu, oliwa z oliwek, czosnek i sok z cytryny. Opcjonalnie możemy wykorzystać takie dodatki jak na przykład oliwki, czy suszone pomidory, które nadadzą paście wyrazistego smaku.

Hummus w ofercie sklepu naturalna spiżarnia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *