Dieta jak randka w ciemno. Którą kandydatkę wybrać?

2814011521_1c3748b7aa_b

Czym jest dieta? czy każda to cud  no i którą kandydatkę wybrać, nr 1, 2 czy 3?

Słysząc słowo dieta większość z nas wyobraża sobie ciągłe odmawianie jedzenia oraz rezygnację z ulubionych potraw i deserów. Jednak nie powinno ono kojarzyć się nam jedynie z odchudzaniem. Przede wszystkim jest to termin charakteryzujący nasz sposób odżywiania. Stosowanie zbilansowanej diety pozwoli nam cieszyć się zdrowiem, dobrym samopoczuciem i opóźnić proces starzenia się organizmu.

11707-a-woman-measuring-her-belly-pv

Odpowiednio dobrana będzie skutecznie zapobiegać rozwojowi chorób cywilizacyjnych, m.in. otyłości, miażdżycy czy nadciśnieniu. Sprawi, że nabierzemy więcej energii i nasze samopoczucie stanie się znacznie lepsze. W nauce o żywieniu człowieka, wyraz dieta ma różne znaczenia. Wyróżniamy cztery główne rodzaje diet, takie jak: zwyczajowa (naturalna), alternatywna, lecznicza i doświadczalna.

Czym charakteryzują się poszczególne z nich?

Pierwsza z nich, czyli dieta zwyczajowa to nic innego, jak powszechny sposób zaspokajania głodu, z wykorzystaniem ogólnodostępnych produktów i potraw. W niektórych przypadkach może wystąpić konieczność zastosowania sposobu żywienia do określonej choroby, by zadbać o organizm oraz świadomie mu nie szkodzić. Przykładem takich diet może być dieta cukrzycowa, czy dieta niskocholesterolowa stosowana w chorobach serca. Innymi przykładami mogą być też: dieta łatwostrawna, dieta bogato i -ubogobiałkowa, dieta ubogoenergetyczna i wiele innych. Zazwyczaj stosowanie takowych diet rozpoczyna się po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem, od początku stosując się do jego zaleceń. Mają one na celu np. oszczędzać chory narząd, pomagać w rekonwalescencji i przede wszystkim nie zawierać składników na które chory jest uczulony. Przeprowadzanie badań żywieniowych na ludziach i zwierzętach także nosi swoją własną nazwę, jaką jest dieta doświadczalna, która charakteryzuje się podawaniem specjalnie skomponowanego pożywienia grupie docelowej i skrupulatnego nadzorowania jej wpływu na zdrowie. Ostatnim już rodzajem i zarazem charakteryzującą się prawdopodobnie największą ilością możliwości odżywiania jest dieta alternatywna. Cechuje się ona przyjętym w sposób świadomy, sposobie odżywiania się, który ma na celu rezygnację z jedzenia niektórych pokarmów, a także metod ich przygotowywania.

salad-1447631_1280

Z długotrwałym, nieumiejętnym stosowaniem diet alternatywnych może wiązać się zagrożenie wystąpienia negatywnych objawów zdrowotnych.

Niektóre diety wiążą się z trwałym wykluczeniem z codziennego jadłospisu pewnych produktów (dieta wegetariańska czy wegańska), których całkowity brak lub nieumiejętne zastąpienie może prowadzić do niedoborów żywieniowych. Będąc na diecie niekoniecznie można jedynie chudnąć. Niektóre diety, np. dla sportowców skutkują przybraniem masy ciała.hqdefault Dla ludzi uprawiających różnego rodzaju dyscypliny sportowe zazwyczaj dietetyk w porozumieniu z trenerem, a także samym sportowcem, dobiera optymalną dietę, zapewniającą odpowiednie ilości składników odżywczych, gdyż zazwyczaj potrzebuje on dużo więcej energii pochodzącej z pożywienia, niż nietrenująca osoba. W dietetycznym żywieniu wyróżniamy głównie dietę podstawową, czyli taką, która zawiera wszystkie składniki pokarmowe, których potrzebuje człowiek zdrowy. Obecnie dietą zalecaną przez samo Ministerstwo Zdrowia jest dieta śródziemnomorska, zbudowana w postaci piramidy żywieniowej, u której podstaw leżą produkty zbożowe, warzywa i owoce, następnie produkty mleczne, ryby oraz ograniczone ilości jaj i mięs. W stosowaniu zbilansowanej diety należy pamiętać o wielu zasadach, m.in. o tym, że powinna być ona odpowiednio dobrana pod względem jakościowym, a także ilościowym. Najczęściej popełnianym błędem jest dobieranie nieodpowiedniej ilości pożywienia do wieku, płci, aktywności fizycznej, zapominając całkowicie o właściwej ilości składników odżywczych i wartości kalorycznej pożywienia. Należy pamiętać, by każdego dnia zjeść odpowiednią ilość posiłków, w jednakowych odstępach czasu. Nie wolno podjadać między posiłkami i zapominać o należytym nawodnieniu organizmu. Dieta powinna być bogata w warzywa i owoce. Spożywanie słodkich, słonych i tłustych rzeczy zaleca się ograniczyć do minimum. Nie należy zajadać stresu. Warto czytać etykiety produktów przed ich zakupem, ale nie poleca się robić zakupów kiedy doskwiera nam głód. Dietę można opisać wieloma słowami. Może być ona zdrowa i niezdrowa, monotonna lub urozmaicona. Jest ona nieodłącznym elementem życia każdego człowieka i odgrywa główną rolę w rozwoju organizmu ludzkiego. Dobór diety jest indywidualną sprawą każdego człowieka i każdy sam decyduje jak się odżywia, czy zwraca uwagę na jakość produktu, pory spożywania posiłków i inne zasady opisujące zdrowe odżywianie. Tak czy inaczej trzeba mieć świadomość, że nawyki żywieniowe mają wpływ na nasz stan zdrowia, a zlekceważenie tego faktu może skutkować problemami zdrowotnymi w przyszłości.

girl-924903_1280

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *