Cukier – biała śmierć, która uzależnia

cocaine-396751_960_720
Od dzieciństwa słyszymy: nie jedz słodyczy, bo będziesz gruby i wypadną ci zęby. W dorosłym życiu również staramy się ograniczyć cukier, często bezskutecznie. Co jest w tej substancji, że tak trudno z niej zrezygnować? Cukier krzepi, czy raczej nas uzależnia? Ten biały proszek określany jest mianem białej śmierci oraz legalnego narkotyku.

Cukier spożywczy, czyli sacharoza, jest produkowany z buraków cukrowych bądź trzciny cukrowej. Zdecydowanie popularniejszy jest ten pierwszy rodzaj. Cukier zalicza się do grupy węglowodanów, w skład której wchodzą także skrobia i celuloza. Do największych producentów tej substancji zalicza się Brazylię, państwa Unii Europejskiej, Indie, Chiny oraz Stany Zjednoczone.

sugar-beets-848719_1280

Cukier niejedno ma imię


Istnieją również inne typy cukru. Są to glukoza, laktoza, fruktoza, galaktoza i maltoza. Ten pierwszy rodzaj występuje w miodzie oraz niektórych owocach, np. winogronach. Jest nieco mniej słodki, niż sacharoza. Laktoza jest nam doskonale znana jako cukier mleczny, otrzymywany z serwatki. Stosuje się go w przemysłach spożywczym i farmaceutycznym. Choć laktoza nie jest bardzo słodka, może wywoływać silne alergie pokarmowe. Coraz więcej osób nie toleruje tej substancji.

Fruktoza znana jest pod nazwą cukru owocowego, jednak otrzymuje się ją ze zbóż. Ta substancja jest wolno przyswajalna przez organizm i powoduje podniesienie poziomu cholesterolu. Fruktozę zaleca się szczególnie diabetykom jako zamiennik tradycyjnego cukru.

fruits-82524_1280
Według naukowców, cukier, pod różnymi postaciami, to jedna z najbardziej uzależniających substancji na świecie. Zaraz po alkoholu, papierosach i narkotykach. Próbę zrezygnowania ze spożywania tej substancji można porównać do syndromu odstawienia środków psychoaktywnych. Organizm szybko przyzwyczaja się do cukru i potrzebuje coraz większe jego ilości.
Cukier jest obecny niemal w każdym produkcie spożywczym, dostępnym na naszym rynku. Zaczynając od słodyczy, poprzez pieczywo, jogurty, sosy, a na napojach i przekąskach kończąc. Jednak jego nadmierne spożycie, nie tylko w czystej postaci, prowadzi do wielu problemów zdrowotnych.

Słodka trucizna, która powoli zabija

Często nie zdajemy sobie sprawy, że wiele chorób to wynik nadmiernego spożywania cukru. Cukrzyca, senność, chroniczne zmęczenie, zawroty głowy, depresje, próchnica – tych wszystkich dolegliwości można uniknąć, eliminując z diety sacharozę. Otyłość to również wynik spożywania nadmiernej ilości tej substancji. Organizm nie jest w stanie strawić tak dużych ilości i magazynuje ją w postaci tkanki tłuszczowej.
Coraz więcej pediatrów uważa, że nadpobudliwość u dzieci lub ADHD są efektem spożywania zbyt dużej ilości cukrów. Oprócz siebie, trujemy również nasze pociechy. Dajemy im słodzone soki, jogurty, batony, drożdżówki. Niby chcemy dla nich dobrze, jednak efekt jest zupełnie odwrotny.
Ze względu na swoje szkodliwe działanie cukier jest określany takimi mianami, jak: biała śmierć, słodka trucizna, legalny narkotyk. Jednak nie wolno zapominać, że i ta substancja jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Najlepiej spożywać ją w postaci zdrowych, czyli nieprzetworzonych, węglowodanów, w myśl powiedzenia: cukier krzepi! Do takich produktów zaliczają się kasze gruboziarniste, pełnoziarniste pieczywo, warzywa, płatki zbożowe. Zawierają witaminy, składniki mineralne i błonnik, są też doskonałym źródłem energii.

groats-1459940_1280

Z kolei warto ograniczyć do minimum jedzenie tzw. złych (przetworzonych) węglowodanów, czyli sklepowych słodyczy, jasnego pieczywa, ciast, napojów. Poza tym należy uważać na świeże i suszone owoce, gdyż zawierają dużą ilość fruktozy, a niekiedy są nawet dosładzane białym cukrem.

Zdrowe słodkości, czyli co zamiast cukru

Choć wiele wiemy o szkodliwości cukru, trudno nam zrezygnować ze spożywania słodkości. Kto z nas nie lubi słodkiego smaku? Z pomocą mogą przyjść zdrowe zamienniki, czyli naturalne słodziki, pochodzące z roślin. Są dużo bardziej wartościowe, niż tradycyjny cukier, a przy tym niewiele droższe. Warto jednak pamiętać, że jedynie naturalne substancje są właściwe dla człowieka. Wszelkie sztuczne słodziki, jakich wiele, szkodzą organizmowi.

Najlepszą alternatywą dla klasycznej sacharozy są miód, syrop klonowy, syrop z agawy, ksylitol (cukier brzozowy), lukrecja, stewia oraz suszone owoce. Jednak na każdą z tych substancji należy uważać i nie stosować zbyt dużych ilościach. Żaden słodzik, nawet naturalny, nie jest zdrowy, jeśli nadmiernie się go spożywa.

maple-syrup-1372470_1280

Wszystkie zamienniki cukru dostaniemy w praktycznie każdym sklepie ze zdrową żywnością. Warto przed zakupem przeanalizować ich skład, by upewnić się, że zawierają tylko naturalne składniki.
Postarajmy się ograniczyć cukier. Zastąpmy go innymi, naturalnymi substancjami. Zamiast truć się i wywoływać choroby, zainwestujmy w to, co naprawdę dla nas dobre. Nie dajmy się przemysłowi cukierniczemu, odrzućmy białą śmierć. Pozwólmy sobie na zdrowie i dobre samopoczucie. Nasz portfel na pewno na tym nie ucierpi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *