Gdzie znajdziemy cholesterol

prawn-1239427_1280

Znakomita większość, bo około 80 procent cholesterolu, znajduje się… w nas samych. Za resztę odpowiadamy samodzielnie, stosując odpowiednią dietę, aktywność itp. Cholesterol obecny jest w produktach pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Poza mięsami i tłuszczami obu typów znajdziemy go między innymi w orzechach, rybach, śmietanie czy owocach morza.

Produkowana przez wątrobę substancja wypełnia ubytki w naczyniach krwionośnych, co pozwala uniknąć krwawienia. Inaczej jest kiedy „zaprawa” zacznie tamować naczynka. To oznaka, że cholesterolu jest w organizmie za dużo. W celu zdiagnozowania złych lipoprotein (LDL) należy udać się na badanie, w którym zmierzymy ich zależność wobec „dobrego” cholesterolu.

14255918978_b26d9e00cf_b

Zły cholesterol szkodzi

Niestety, wysoki poziom cholesterolu zazwyczaj nie daje szybko widocznych objawów. Z dolegliwości które powinny zaalarmować nas o poziomie substancji należy wymienić zawroty głowy, bóle nóg, brak energii, żółtaki w okolicach łokci, kolan i powiek.
Wysoki poziom „złego” cholesterolu powoduje miażdżycę, na którą cierpi nawet pięć milionów Polaków. Blaszki lipoprotein zagnieżdżają się przy tętnicach. Zaniedbanie prowadzi do zmniejszenia ilości pompowanej krwi z tlenem. Mogą wówczas pojawić się bóle w klatce piersiowej – dławica lub dusznica bolesna. Całkowite odcięcie blokuje tętnice, czego skutkiem jest zawał.

3855923910_481cb2b976_b

Wysoki cholesterol bywa wynikiem nieprawidłowej diety, siedzącego trybu życia i stresu, co może prowadzić do otyłości. Wynika ona ze zbyt dużych „rezerw” trójglicerydów. To tłuszcze, które odkładają się m. in. na brzuchu, jako paliwo zapasowe do dalszego spalania. Zbyt wysoki poziom również grozi chorobami układu krążenia. Problem wysokiego cholesterolu dotyka ludzi niezależnie do wieku. Dlatego też warto kontrolować jego poziom doraźnymi badaniami.

Ograniczyć zły, konsumować dobry

fried-547296_1280

Warunkiem zmniejszenia poziomu „złego” cholesterolu jest ograniczenie produktów pochodzenia zwierzęcego. W odstawkę powinny pójść tłuste wędliny, żółtka jaj, boczek, masło, śmietana, smalec, ale i mięsne podroby. Dobry cholesterol znajdziemy z kolei w olejach roślinnych – lnianym, słonecznikowym, oliwie z oliwek. Nienasycone kwasy tłuszczowe zawierają też ryby oraz orzechy. Redukcja poziomu cholesterolu nie wynika wyłącznie z diety. Istotne nawyki żywieniowe należy uzupełnić w kompleksowej diecie i stylu życia. W kontekście trawienia warto rozdzielić posiłki na cztery lub pięć mniejszych. Przemianę materii przyspieszą produkty bogate w błonnik – kasze, pieczywo pełnoziarniste, płatki owsiane.

Jeśli chodzi o styl życia, na poziom cholesterolu znaczący wpływ ma unikanie używek – papierosów, alkoholu, ale też słonych przekąsek i słodyczy. W odstawkę powinny pójść wszelkie nawyki oblewania tłuszczem potraw, smażenia w dużej ilości oleju…. Niebagatelną rolę odgrywa też aktywność fizyczna, która angażuje właśnie układ krwionośny. Przy czym uwaga – u witalnych ludzi poziom cholesterolu może przekraczać 200 mg/dl (miligramów na decylitr, czyli 100 mililitrów) i nie powinien to być powód do niepokoju. Poziom warunkują jeszcze inne czynniki, chociażby wiek, stres, jakość odżywiania.

runners-635906_1280

Rola cholesterolu jest nie do przecenienia w kontekście układu odpornościowego. Problemem cywilizacji jest zmaganie się z wysokim poziomem substancji, natomiast za niski jej poziom również przyczynia się do destabilizacji organizmu. Wtedy osłabiamy gospodarkę białkową, hormonalną i mineralną.

Wracając jeszcze do diety ograniczającej „zły cholesterol” – wspomniane nawyki żywieniowe przydałoby się włączyć do menu już na stałe. Rozpiska z cholesterolem jest bezwzględna, zwłaszcza dla ludzi z uwarunkowaniami zawałowymi. Dlatego też, dla dobra swojego serca, ale też ogólnej kondycji psychofizycznej, patrzmy i przeliczajmy tłuszcze, które konsumujemy. Kontrolujmy poziom cholesterolu i trójglicerydów co dwa lata, a po 50-tce nawet co rok.

7123261417_9750c64309

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *